door Pim Kuhbauch

Ieder bedrijf weet tegenwoordig dat het hebben van een website van belang is voor de uitstraling van het bedrijf en impact heeft op het aantrekken van mogelijke nieuwe klanten. Wat niet iedereen weet is dat het simpelweg hebben van een website niet voldoende is. Wanneer een website hopeloos verouderd is of slecht gevonden wordt door zoekmachines als Google is deze eerder slecht voor je bedrijf dan goed. Lees in dit artikel meer over waarom je je website zou laten vernieuwen.

websitevernieuwing

1. De website is niet mobiel-vriendelijk

Naar de informatie van Smart Insights worden meer dan de helft van alle zoekopdracht op Google gedaan op een mobiele telefoon. Met deze informatie kun je de conclusie trekken dat de wereld massaal kijkt naar mobiel internetten en wanneer jouw site hier niet voor geoptimaliseerd is, je gewoonweg niet mee doet.

Het draait om user experience in deze: wanneer een bezoeker niet of niet goed op je site kan navigeren, omdat deze bijvoorbeeld niet responsive is, levert dat een negatieve ervaring en misschien zelfs een negatieve associatie bij je bedrijf op.

2. De website is gebouwd met Flash

Als je website gebouwd is met Flash had deze 5 jaar geleden al een opfrisbeurt nodig. Niet alleen wordt Flash niet ondersteund door populaire apparaten als de iPhone en iPad, maar ook kunnen zoekmachines als Google en Bing het niet lezen wat slecht is voor je ranking in Google.

Tegenwoordig wordt er voor animaties gebruik gemaakt van HTML5. Het mooie hiervan is dat het te gebruiken is op mobiele apparaten.

3. Je Google resultaten zijn slecht

De algoritmes voor zoekmachines als Google zijn de laatste jaren redelijk veranderd en organische zoekresultaten zijn belangrijk geworden. Dankzij de Hummingbird update van Google is het nu zaak om originele content van hoge kwaliteit op je pagina te hebben. Hierdoor scoren blogs goed.

Als je huidige website niet is gebouwd met de huidige SEO trends in het achterhoofd, of met veel Flash animaties ed, is het tijd voor een update.

4. Er is geen conversie op de website

Conversie is het aantal bezoekers van je website dat daadwerkelijk overgaat tot een actie. Deze actie kan zijn het opnemen van contact, kopen van een product, etc. Als 1 op de 100 bezoekers dit doet, is je conversie 1%.

Als de conversie op de site laag is, door bijvoorbeeld het ontbreken van een duidelijke call to action knop, is het verstandig om na te denken over een update. Een website die niks oplevert wordt uiteindelijk een bedrijf niet beter van.

Lees ook dit artikel van Blue Leopard over conversie.

5. Het design van de website is verouderd

De designs van websites veranderen in een rap tempo en ook al heb je slechts een paar jaar geleden een nieuwe site laten maken, kan het al goed zijn dat het ontwerp verouderd/achterhaald is.

Een studie van ResearchGate wees uit dat 94% van de internetgebruikers een website betrouwbaarder vinden wanneer deze er netjes en verzorgd uit ziet. Het is belangrijk dat je potentiele klanten je vertrouwen en dit doe je onder andere met een goed ontworpen website.

6. De website is traag

Volgens KISSmetrics verwacht 47% van de internetgebruikers dat een site binnen 2 seconden geladen is en zal 40% hiervan afhaken wanneer de site nog niet staat na 3 seconden. Hieruit kun je concluderen dat een een snelle, geoptimaliseerde website van belang is.

Als de website van je bedrijf traag is naar de maatstaven van de gemiddelde internetgebruiker loop je de kans om ergernis te veroorzaken bij je bezoekers. Daarnaast is het ook schadelijk voor je zoekmachine rankings. Een snelle website zorgt er niet alleen voor dat gebruikers er op blijven, maar ook dat ze een positieve ervaring hebben.

7. De uitstraling van de website past niet meer bij het bedrijf

Bedrijven groeien en evolueren over de jaren. De uitstraling die het bedrijf in 2000 had hoeft niet meer aan te sluiten bij de uitstraling van vandaag de dag. Er kunnen daarnaast technieken in de site verwerkt zijn die al tijden niet meer gebruikt worden.

Voor de bezoekers van de site is het belangrijk dat de uitstraling van het bedrijf en de website uniform zijn.

8. De website sluit niet meer aan bij je wensen

Net als bij de uitstraling is het ook belangrijk dat een website een ondersteunende functie heeft voor het bedrijf. Wil je dat potentiële klanten contact op kunnen nemen via de website, maar hier geen formulier of contactknop voor is gemaakt, is dat een gemiste kans op mogelijke business.

9. Er kunnen niet makkelijk updates mbt content gedaan worden op de site

Via een Content Management System als WordPress kun je makkelijk simpele wijzigingen doorvoeren op je website, zonder dat je een regel code hoeft te schrijven. Dit is handig voor het schrijven en plaatsen van blogs, maar ook voor het toepassen van SEO op pagina’s en berichten.

Een oudere website zal waarschijnlijk niet draaien op een dergelijk systeem, dus geen gebruik kunnen maken van dit gemak. Wanneer je wilt dat bijvoorbeeld de content op je website actueel is het nodig om de website de nodige update te geven en te laten draaien op een CMS.

10. Je schaamt je om de url van de website te geven.

Net als voor de andere aspecten van je bedrijf, moet je ook trots zijn op je website en dus de url zonder schroom kunnen geven wanneer iemand daar om vraagt.

Als dit nu niet zonder schroom lukt is het de hoogste tijd voor een update.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter