door Pim Kuhbauch

2016 is pas net begonnen, maar er is alweer genoeg om te volgen op SEO gebied. In het vorige blog heb ik 5 algemene SEO trends voor 2016 aangegeven. In dit blog ga ik dieper in op 5 essentiële trends voor het verhogen van online inkomsten voor bedrijven.

5 essentiele seo trends

Optimaliseren van Apps.

In 2015 heeft mobiel zoekverkeer het desktop zoekverkeer ingehaald in volume. Dit is een belangrijk keerpunt in SEO geweest aangezien mobile optimalisatie een nog grotere rol gaat spelen. Als we kijken naar het gebruik van smartphones is het niet alleen online zoekverkeer dat aan het groeien is.

Uit een recent onderzoek is gebleken dat 52% van de totale tijd gespendeerd aan digitale media door apps komen. Daarnaast wordt 42% van alle mobiele verkopen door apps afgehandeld. Het maken en optimaliseren van een app zal dus alleen maar belangrijker worden. In de appstore moet uiteindelijk met een minimum aan informatie, jouw app er uit springen (logo, naam).

Structureren van website content.

In 2015 heeft Google een nieuw systeem in gebruik gesteld: RankBrain. Deze technologie zorgt ervoor dat zoekopdrachten beter gekoppeld worden aan websites. Vooral voor zoekopdrachten die nog niet zijn uitgevoerd heeft dit veel waarde. Website waarbij de content op een goed manier is gestructureerd met veel relevantie informatie komt zo eerder naar voren.

Doordat zoekmachines dus steeds intelligenter worden, kun je door een duidelijke structuur het ze ook makkelijker maken. Vooral als de content op een website steeds groeiend is en duidelijk moet worden geïndexeerd. Heeft u bijvoorbeeld een filmpje op uw website geplaatst zal dit sneller worden weergegeven in de zoekresultaten door de goede structuur

Website layout zal nog belangrijker worden.

Met de trend van content optimalisatie op websites zal er geen tekort aan informatie zijn in 2016. Elke website zal zich langzaamaan richten op het continu vernieuwen en delen van content. Vergeet hierbij niet dat zowel de desktop als de mobiele layout optimaal moet zijn.

Het zal bij het weergeven van informatie vooral belangrijk zijn dat bezoekers niet te lang moeten zoeken. 50% van potentiële aankopen lopen mis doordat bezoekers niet snel genoeg vonden wat ze zochten. Een duidelijke website structuur zal hier er bij helpen. Overzichtelijk menu waarbij niet veel geklikt hoeft te worden.

Links blijven belangrijk.

In 2016 zal er weer een Penguin update van Google uitkomen. Dit heeft vooral invloed op de linkprofielen van websites. Afhankelijk van de veranderingen moet weer goed naar worden gehandeld. Vooral het doornemen van huidige linkprofielen en het verwijderen van spamlinks is noodzakelijk om niet met een penalty te krijgen.

Daarnaast zal het verbeteren van het linkprofiel nog steeds veel tijd in beslag nemen voor SEO’ers. Zorg in ieder geval voor hoogwaardige content, een technisch goed werkende website en probeer ook als gastblogger content te maken. Deze zaken zullen er voor zorgen dat je makkelijker links naar je website binnen kan halen.

Websites worden beoordeeld als geheel.

Het zal in 2016 niet alleen maar gaan over je website ranking. Met het volwassen worden van online marketing zal de gehele online aanwezigheid van het bedrijf worden meegenomen. Vooral het integreren van de website en de social media kanalen en bijbehorende apps zal noodzakelijk zijn.

Tevens zal er qua tijd geen onderscheid meer gemaakt moeten worden tussen mobiel en desktop. Qua zoekopdrachten is het verkeer op mobiele apparaten zelfs groter, dus het is niet verstandig 1 van de 2 te laten lopen.

Uiteraard zullen we aan het eind van het jaar kijken hoe het er voor staat met de trends. Wellicht zijn sommige trends ingehaald en zijn er alweer nieuwe trends waar op gelet moet worden.