door Pim Kuhbauch

Met Google Analytics kan je allerlei zaken opzoeken en ontdekken voor je bedrijfswebsite. Toch is het soms lastig om te weten waar je moet beginnen. Bij Blue Leopard hebben we hier natuurlijk ook een methode voor geschreven. Deze methode zal je vooral helpen om basis statistieken goed bij te houden. Wij raden elke klant aan om ook zelf meer te ontdekken met Google Analytics. In dit blog behandelen we 5 tips voor Google Analytics die erg nuttig zijn om inzicht te krijgen in je website verkeer.

5 tips voor Google Analytics

Hoe wordt je website gevonden?

Het is natuurlijk leuk om te zien dat je website gevonden wordt. Toch kan je nog veel meer informatie halen uit deze gegevens. Via elke social media kanaal komen de meeste bezoekers? Word ik vooral gevonden via blog en andere website of toch Google zoekopdrachten?

Om dit te bekijken ga je in je rapportage overzicht naar: Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen

Door verder klikken per kanaal krijg je vanzelf een overzicht waar het meeste verkeer vandaan komt. Het is op deze manier snel te zien waar je het meeste verkeer vandaan haalt. Zit je uren te besteden aan Facebook posts en krijg je er nauwelijks verkeer op en wordt je website vooral gevonden door Google zoekopdrachten is dat iig een goede indicatie dat de aandacht beter besteed kan worden.

Waar komen de meeste bezoekers vandaan?

Het is als bedrijf die vooral lokaal opereert goed om te zien of je dan ook lokaal goed gevonden wordt. Het zou natuurlijk prettig zijn als je als Rotterdams bedrijf veel verkeer krijgt uit Rotterdam. Toch liggen er natuurlijk veel mogelijkheden als je ook door de rest van Nederland gevonden wordt. Wellicht wordt het dan toch tijd om uw afzet gebied te vergroten.

Afhankelijk van uw bedrijf en afzetgebied kan je zo wijd of zo smal mogelijk uw strategie bepalen. Er zitten helaas wel grenzen aan deze informatie, Google geeft (nog?) geen naam en adres bij uw bezoekers.

Kijk voor deze informatie bij: Doelgroep > Geo > Locatie

Welke informatie wordt het meest bekeken op mijn website?

Op uw website staat veel interessante informatie die u graag wilt delen met uw bezoekers. Omdat helaas niet alles gelezen wordt, is het wel nuttig om te weten welke informatie het meest gelezen wordt. Zo kun je zien wat voor soort informatie het meest in de smaak valt. Zijn het de vakinhoudelijke artikelen, of juist wat meer algemene zaken. Op deze manier kan je goed je prioriteiten verleggen naar de meeste gelezen type artikelen.

U kunt deze informatie zien in: Gedrag > Site > Inhoud > Alle Pagina’s

Doelen stellen.

Het hebben van een website is natuurlijk altijd goed. Toch zijn er altijd bepaalde doelen die je stelt aan een website. Het is afhankelijk van uw bedrijf wat je het liefst van je bezoekers verwacht. Wilt u vooral dat ze informatie lezen over bepaalde zaken, of toch meer contact met op opnemen via het contact formulier.

Met het instellen van doelen kunt u deze zaken opstellen en bijhouden. Ook is via Google Analytics bij te houden op welke manier deze doelen het beste behaald worden. Voor meer informatie over doelen kunt je hier meer lezen.

Heb je genoeg doelen ingesteld? Bekijk welke doelen op welke manier behaald worden met de volgende informatie: Conversie > Doelen > Overzicht > Bron/medium

Bekijk uw verkeer in Real Time!

Heb je net een social media campagne gestart? Is het bedrijf net in het nieuws geweest? Is uw nieuwsbrief net de deur uit gegaan? Het is natuurlijk erg leuk om te zien of dit direct van toepassing is op de website.

Via het onderdeel Real Time zie hoeveel mensen op je website zitten, waar ze vandaan komen, welke pagina’s ze bekijken en nog veel meer. Zeker voor het controleren van grote campagnes is deze tool erg nuttig en vooral leuk.

Deze 5 tips zijn nog maar het begin van de uitgebreide mogelijkheden van Google Analytics. Bij Blue Leopard zullen we regelmatig updates geven over Google Analytics en de functionaliteiten.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter