door Pim Kuhbauch

In het vorige blog heb ik aangegeven in welk opzicht linkbuilden het SEO traject helpt. Nu zijn er bij linkbuilden ook veel valkuilen die de website waarde vooral naar beneden halen. Door de regelmatige updates die Google in het algoritme doorvoert kunnen dit ook zaken zijn die voorheen als goed worden ervaren. In dit blog behandel ik 5 onderdelen van linkbuilden die je beter kunt vermijden.

Zoals aangegeven in het vorige blog is het een goed idee om links naar je website te hebben. Er moet alleen wel opgelet worden waar deze links vandaan komen. Sommige links doen de website namelijk meer schade toe dan dat het helpt.

5 zaken om te vermijden met linkbuilden

Betalen voor links

Er zijn op het internet veel websites te vinden die maar al te graag een link voor je willen plaatsen. Toch vragen ze als het er op aankomt altijd voor een betaling om deze links dan te plaatsen. Dit is al vaak een slechte indicatie en Google vinden deze type links vaak slecht of negeren ze. Tenzij je er meer voor terug krijgt (bedrijfsprofiel, advertenties) is het betalen voor 1 link geen goede zet.

Links op ‘spam’ websites

Met spam websites wordt grofweg bedoelt: Websites die Google gemarkeerd heeft als spam. Nu is het lastig te beoordelen wanneer een website als spam wordt gezien. Vaak geeft de eerste indruk van de website een goede indicatie. Website waar alleen maar links op staan, zonder duidelijke indeling of overige content zijn vaak erg verdacht. Google console heeft wel richtlijnen opgesteld om dit in de gaten te houden.

Links met lage waarde

Bij dit aspect gaat het vooral over de waarde van deze links. Deze links zullen de website niet positief helpen als het gaat om de waarde van de website. Voor het hoger komen in Google is het meestal niet de beste manier om op deze links te jagen. Deze links kunnen wel helpen in het verhogen van het bezoekers verkeer en verhoogt uw reputatie op internet. Bekijk bij deze links vooral hoe relevant de websites zijn. Voorbeelden hiervan zijn forums, blog reacties en gastenboeken.

Veel links in 1 keer

In dit blog heb ik uitgelegd waarom SEO en linkbuilden en lange termijn traject is. Vooral in linkbuilden is een gestage groei beter dan in 1 maand honderden links aan gaan maken. Google ziet dit zeer snel als het spammen van je website en zorgt eerder voor het verlagen dan verhogen van je ranking. Dit is dan ook 1 van de hoofdzaken waarom een SEO traject een maandelijks iets is en niet in 1 maand afgerond kan worden.

‘Quality, not quantity’

Het is bij linkbuilden niet een race naar de top voor de meeste links mogelijk. 1 uitstekende link kan beter zijn dan 50 ‘slechte’ links. Uiteraard is het krijgen van die uitstekende link veel moeilijker dan minder goede links. Een website heeft vaak ook een aanloop nodig en goede content om zulke links te kunnen verkrijgen. Het is dan ook zaak om beide type links binnen te halen, zolang ze maar voldoen aan de juiste eisen. Uiteraard is het uiteindelijke doel de best mogelijke links binnenhalen die relevant zijn voor uw bedrijf.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter