door Pim Kuhbauch

Het is als SEO’er soms snel te zien welke websites goed in elkaar zitten en welke niet. Ik deel vandaag graag met u een paar zaken waarom uw website mogelijk irritatie oproept bij uw gebruikers. Zelfs als u denkt dat het er goed uitziet zal de bezoeker altijd het laatste woord hebben.

5 zaken waarom uw website irriteert

Mobiel Design

In vorige blogs is het al is langs gekomen, maar door het steeds grotere gebruik van mobiele apparaten zijn gebruikers erg kritisch op websites die mobiel technisch dramatisch zijn. Onduidelijk overzicht en teveel scrollen en zoomen om normaal de website te gebruiken zijn dodelijk voor een website. Hierdoor krijg je al snel een hoge bounce rate, wat inhoudt dat mensen niet meer dan 1 pagina bezoeken op uw website.

Erg jammer als u allemaal leuke informatie heeft staan, wat nooit gelezen gaat worden. Lees meer in dit blog waarom een responsive design wat handiger is.

Artikelen met onjuiste kopjes

Je komt tegenwoordig veel websites tegen die als eerste taak hebben om aandacht te trekken. Nu leest dit niet alleen irritant, vaak is het ook misleidend voor bezoekers. Toegegeven is het gebruik van aandachttrekkende kopjes geen verkeerde aanpak, het is vaak die inhoud die zeer storend is voor de gebruiker. Bezoekers prikken er tegenwoordig ook sneller doorheen, dus niet alleen zorgt het ook voor een hogere bounce rate, mensen zullen niet snel een artikel delen.

Schrijf voor uw website goede teksten die handig zijn voor uw doelgroep en ook relevant zijn in het zoekverkeer. Dit grijpt bezoekers meer en zal ook sneller leiden tot het delen met anderen.

Onduidelijke informatie

Als bezoekers op uw website komen hebben ze vaak gezocht naar een onderwerp wat relateert naar uw bedrijf of branche. Het is daarom zaak om zoveel mogelijk informatie en blogs te hebben die hier in ieder geval iets mee te maken hebben. Er zijn veel bedrijven die iets te over ijverig zijn met de informatie voorziening of bloggen dat ze niet meer bij de basis blijven.

Het is zaak voor bezoekers om zo snel mogelijk relevantie informatie te kunnen lezen en uiteindelijk een conversie doen. Hoewel het leuk is dat bezoekers wellicht langer op uw website blijven om dingen te lezen, maar het is uiteindelijk teveel afleiding en niet relevant genoeg om een bezoeker daadwerkelijk een conversie te laten doen.

Website snelheid

Omdat we het tegenwoordig allemaal zo druk (ahum!) hebben, is het langer wachten dan 3 seconden op een website een doodzonde tegenwoordig. Nu valt er genoeg te zeggen over het ongeduld bij onze medemens, feit is dat uw website niet goed wordt bezocht en mensen direct weer weggaan als het laden te lang duurt.

Gelukkig zijn er genoeg middelen dit aan te pakken en de laadtijd te verhogen. Google heeft er zelfs een eigen tool voor. Nu is deze tool ook niet je van het, lees daar meer over in het blog dat Sabra er over heeft geschreven. Google is soms namelijk wat over enthousiast met alles willen scoren.

Slechte plaatjes en stock foto’s

Het is voor bezoekers altijd erg aantrekkelijk om leuke plaatjes en visuals op een website te zien. Er is wel een grote MAAAR. Bezoekers willen mooie en relevante afbeeldingen, dit geeft namelijk direct een waarde aan de website. Plaatjes met een lage resolutie of overduidelijk gejat van het snel zoeken in Google afbeeldingen geven een website al snel een amateuristische uitstraling, gevolg: mensen vertrekken direct weer.

Voor deze 5 zaken is er direct een correlatie te zien tussen de kwaliteit van deze zaken en de bezoekers statistieken. U heeft nu in ieder geval geen excuus deze zaken te laten liggen.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter