door Pim Kuhbauch

Het internet is gevuld met websites die allemaal op hun manier bijdragen aan de informatie die online gedeeld wordt. Maar wat maakt de ene site nu beter dan de andere? Lees in deze blog meer over belangrijke elementen voor een goede website.

Sterk design

Iedereen lijkt tegenwoordig een website te hebben, maar niemand heeft er een om maar loze ruimte op het internet in te nemen. Iedere website moet een doel hebben zoals bijvoorbeeld het stimuleren van verkoop of de aanvragen te vergroten. Sterk design voor een website draagt hier aan bij.

Een sterk design voor een website betekent dat deze visueel aantrekkelijk is zonder al te veel poespas. Schreeuwerige, grafische elementen en knallende kleuren verwarren bezoekers en leiden af van het doel van de website. De hierarchie van een website moet zo zijn dat het oog van de bezoeker een duidelijk pad volgt naar de elementen die van belang zijn, zoals de navigatie en de call to action van de site.

Tijdloos design

Een aantal jaar terug was het in webdesign de trend om opvallende elementen te gebruiken op je website. Denk hierbij aan schaduwen onder buttons, knipperende teksten en grappige, vreemde lettertypes. In die tijd zorgde die elementen er zeker voor dat je site opviel in de massa.

Anno 2016 zijn dergelijke elementen echter hopeloos achterhaald en doen ze af aan de geloofwaardigheid van een website.

Omdat trends elkaar in een rap tempo opvolgen is het voor een goede website zaak om een ontwerp te hebben dat tijdloos is en over een x aantal jaar in grote lijnen nog net zo relevant is als nu. Een goed voorbeeld hiervan is flatdesign: hierin wordt gekozen voor simpele, sterke kleuren en een overzichtelijk design.

Integratie van social media

Tegenwoordig is het gebruik van social media niet meer weg te denken uit de hedendaagse maatschappij. Als ik ‘s ochtends met de sprinter naar Rotterdam reis zit zeker 90% van de mensen in de treincoupé met zijn of haar mobiel in handen, driftig de laatste Facebook berichten door te lezen.

Ook bedrijven vinden steeds meer hun weg naar het gebruik van social media. Ze posten berichten op Facebook en houden hun doelgroep op de hoogte via Twitter. Dit allemaal om de doelgroep te benaderen en het imago van het bedrijf positief te beïnvloeden

Een goede website heeft tegenwoordig dan ook de links naar de social media kanalen verwerkt op de website. Dit kunnen bijvoorbeeld icoontjes zijn, boven- en/of onderaan de website.

Interne links

Interne links zijn de links die een bezoeker van je website van het ene deel van de site naar het andere deel nemen. Deze links zijn belangrijk om het navigeren op je website zo makkelijk mogelijk te maken voor de bezoekers ervan.

Een duidelijke navigatiestructuur en heldere menu’s zorgen ervoor dat mensen kunnen vinden wat ze zoeken op je website en niet vroegtijdig afhaken door frustraties. Door interne links kun je ook oudere blogartikelen langer relevant houden.

Externe links

Externe links zijn de links op je website die naar een andere website gaan. Denk hierbij aan een link in een artikel waarbij je refereert naar de bron waar je je informatie vandaan hebt.

Dit soort links zijn goed voor de geloofwaardigheid van je website naar de doelgroep. Daarnaast zijn externe links ook goed voor je SEO. Pas wel op naar welke sites je allemaal wilt linken, omdat de link uiteindelijk wel waardevol moet zijn.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter