door Pim Kuhbauch

Zelfs voordat Google überhaupt was opgericht, is het concept van content is king al vaak geopperd. Bill Gates schreef er in 1996 al een essay over en het is leuk om te zien hoe relevant dit nog steeds is. Tegenwoordig is content cruciaal in een SEO traject en zonder dit onderdeel is het lastig om als website goed te presteren. Is het mogelijk om ook alleen met content succesvol te zijn? Of met andere woorden; content is king voor SEO?

Content is King voor SEO

Waarom is content zo belangrijk voor SEO?

Het toevoegen van meer content aan een website zorgt voor meer geïndexeerde pagina’s. Nu gaat het niet puur om de kwantiteit. Maar door consistent kwaliteit te leveren aan de content, relevante informatie te geven en dit aan elkaar te linken, creëer je meer autoriteit voor je website.

Google heeft dit ook als 1 van de belangrijkste drivers. Door er voor te zorgen dat je regelmatig hoge kwaliteit content op je website plaatst, wordt je door Google ‘beloond’ door hogere rankings en zichtbaarheid. Schrijf je bijvoorbeeld blogs om content toe te voegen, zorg dan voor een bepaalde methode om deze kwaliteit te waarborgen.

Omdat Google niet alleen nog maar kijkt naar individuele zoekwoorden, maar naar het geheel, heeft dit ook invloed op wat de content is. Er moet een bepaalde context zijn waarin je een zoekwoord of onderwerp wilt plaatsen. Hierdoor geef je aan Google ook beter door welk onderwerp je behandeld en hoe relevant het is ten opzichte van andere content. Daarom is het uniek maken hiervan ook zo belangrijk en heeft verschillende voordelen.

Het intern linken van content geeft je de mogelijkheid om een groter geheel te maken van de website. Veel nieuwe content toevoegen zorgt ervoor dat je dit sneller kan toepassen. Tevens zorgt het voor een hogere autoriteit.

Links krijgen door middel van goede content is de meest natuurlijke manier. Mensen stellen goede content altijd op prijs en zullen refereren naar jouw website. Dit zijn vaak zeer relevante links en verhoogt de totale autoriteit en relevantie van de eigen website.

Content kan andere deuren openen dan alleen via de website. Je bouwt een bepaalde website waarde op, maar de content kan ook gebruikt worden als netwerk middel. Websites, bloggers, bedrijven kunnen jouw website als zeer relevant gaan ervaren en er kan een positieve relatie uit ontstaan. Hetzij via het delen van de content, of interactie via reacties of social media. Dit zorgt direct voor een veel groter bereik.

Waar is content niet de ‘king’?

Binnen SEO zijn er ook zaken die niet direct of helemaal niks te maken hebben met content. Het schrijven van meta descriptions, pagina titels, URL structuren vereist wel enige vorm van inhoud. Dit is dan ook meer een grijs gebied van content optimalisatie en is nog steeds van belang om toe te passen.

Vooral op technisch gebied zijn er zaken waarbij content totaal geen rol speelt, maar wel noodzakelijk zijn voor een goed functionerende website. In dit blog heb ik een paar van deze zaken behandeld die naast inhoud geoptimaliseerd moet worden.

Al met al kun je wel stellen dat content king is, hoewel de designer daar ook een mening over heeft. Gelukkig weten we bij Blue Leopard van elkaar hoe dit op de juiste manier samen kan gaan. Om de vraag aan het begin te beantwoorden is het niet mogelijk om alleen met content succesvol te zijn. Er zijn bepaalde factoren die op de lange termijn niet verwaarloosd kunnen worden. Content dient dus wel een hoge prioriteit te hebben, maar zeker niet de enige.