door Pim Kuhbauch


Bij Blue Leopard geven we advies over een breed scala aan marketing aspecten. Één hiervan is
content en copywriting. Ook op het gebied van SEO is content één van de belangrijkste factoren om online vindbaar te zijn. Om het best mogelijke advies te geven is het integreren van SEO binnen content marketing cruciaal.

Vooral met copywriters of klanten die hun eigen content schrijven krijg ik vaak de vraag hoe SEO hierbij helpt. Mijn idee hierover is dat er altijd een samenwerking moet zijn tussen welke informatie nodig is en wat hiervoor de beste strategie is.

content marketing seo

SEO en content teams moeten samenwerken

Zeker in de beginfase van een traject moet duidelijk zijn welke content er geschreven moet worden. SEO gaat niet alleen maar over welke zoekwoorden nuttig zijn. Een goed zoekwoorden onderzoek geeft inzicht in de potentie, relevantie en intentie van elk zoekwoord. Door dit te communiceren met het content team hebben zij ook een beter idee welke strategie verstandig is.

Stel een klant wil ranken op het woord ‘fitness bootcamp in rotterdam’ is het niet handig om direct allerlei content te gaan maken. Door aan het begin een SEO analyse te doen is er beter inzicht te krijgen welke content er nu hoog in Google staat. Ook de hoeveelheid zoekvolume die er voor is en welke gerelateerde zoekwoorden zijn goed om mee te nemen.

Doel van content marketing

Hoewel een SEOer goed in kaart kan brengen wat er belangrijk is qua content is een copywriter gespecialiseerd in de kwaliteit hiervan. Het uiteindelijke doel van content marketing is het maken van unieke en opvallende content dat bezoeker niet kunnen negeren. SEO kan hierbij een goed basis advies geven om de doelgroep zo goed mogelijk te kunnen bereiken.

Het integreren van SEO en content marketing zorgt ervoor dat je je website bezoekers zo goed mogelijk kan geven wat ze willen. Zeker met tools als Google Analytics is er goed na te gaan of bezoekers een goede respons hebben op wat ze lezen.

De uitkomst hiervan is dat website bezoekers veel meer tevredenheid hebben over de website en eerder gebruik maken van je services en diensten. Deze verhoging in de conversie maakt het integreren van SEO en content marketing de doorslaggevende factor om het toe te passen in al je website content.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter