door Sabra Issa

Wij roepen hier allemaal in koor; mooi is leuk, maar als je website niet converteert heb je er ook niet veel aan. (weet je nog niet precies wat conversie is? Geen man overboord, lees gewoon even mijn blog ‘Wat is online conversie?’)

Sommige klanten knikken van ‘ja, dat snappen we’. Andere kijken ons met een scheef oog aan. En terecht. Want iedereen roept wel iets tegenwoordig.

Dus begon ik met een aantal mogelijke conversiepunten op een rij te zetten. En de onderzoeksresultaten om te bewijzen dat we (meestal) wel gelijk hebben. Dat werd nogal een lang verhaal, vandaar ik er nu tien blogs over schrijf waarvan dit de eerste is. Is Google ook weer blij met me.

De kleur van je knop

Kleuren blijven altijd een leuk onderwerp van discussie. Want kleuren zijn per definitie heel persoonlijk, vinden we. Kleuren roepen emotie op en hebben een psychologisch effect op je stemming en gedrag. Maar zijn kleuren zo belangrijk dat ze het gedrag van je bezoeker kunnen beïnvloeden?

Al jaren houden we de score bij van de bekende strijd tussen de groene en de rood/oranje conversie knop. Die score wijst duidelijk uit dat je je geld maar beter op rood kan zetten. In het algemeen wint die namelijk altijd.

Een korte uitleg over de winnaar Rood (of oranje als je dat liever hebt)

Rood is een interessante kleur. In de meeste culturen associëren we rood met de volgende kenmerken:

  • stop/halt
  • gevaar
  • spanning
  • fout
  • dominantie
  • luxe/overdaad/guilty pleasure

Klinkt niet al te positief, of wel? Onderzoekers kwamen er tijdens de Olympische Spelen in 2004 achter dat het dragen van rood bij een-op-een sporten (boksen, tae kwon do, worstelen) de kans op winst aanzienlijk vergroot, ten opzichte van blauw.

Echter, een paar jaar later kwamen slimme koppen van de universiteit van Rochester met de domper dat het gebruik van rood bij IQ testen en examens juist averechts werkt.

Rood of blauw…wat is het nou?

Nu heb ik weinig verstand van examens en een-op-een gevechten, want ik heb ze beide vermeden als de pest. Ik heb wel verstand van onderzoeken. En vooral van onderzoeken die de regels van fatsoenlijk onderzoek een beetje naar hun hand zetten. Naar aanleiding van VWO’s ecommerce test en Github’s eigen A/B test uit 2011 geef ik je een voorbeeld:

Conversie - kleur van je knop

VWO’s resultaten gaven aan dat de oranje knop 5% beter converteert. Github’s rode knop leverde 21% winst op. Het is belangrijk om te weten dat de overheersende kleur van Github’s design in die tijd groen was.

De laatste ronde (dingggg)

Rood wint van blauw toch? Rood wint ook van groen en paars en de rest van de regenboog. Of niet?

Zoals de voorbeelden laten zien is rood niet per definitie de overtreffende kleur. In het voorbeeld van Github, presteert rood beter onder de omstandigheden dat het design voornamelijk uit groen bestaat. Andere A/B testen laten zien dat rood als conversiekleur het een stuk minder goed doet als de rest van de website ook uit roodtinten bestaat.

De correcte conclusie is dat een goede conversiekleur, in relatie tot de kleuren in zijn omgeving, het hoogste kleurcontrast oplevert. In het oog springt dus. Naast kleurcontrast, zijn er meer manieren om een element naar voren te brengen in je webdesign. Daar ga ik volgende week meer over vertellen.

Laat een reactie achter