door Pim Kuhbauch

Voor SEO blijft het uiteindelijke doel om via organische resultaten omzet en uiteindelijk winst te genereren. Om dit te meten is Google Analytics het juiste middel om te gebruiken. Aangezien er per dag meer dan 3,5 miljard zoekopdrachten zijn is Google natuurlijk 1 van de beste methodes om klanten te vinden. De meeste bedrijven die aan SEO gaan beginnen willen 3 dingen: betere online vindbaarheid, nieuwe website bezoekers en grotere totale vindbaarheid. Toch is het einddoel van SEO om omzet en winst te genereren. Dus conversie optimalisatie is key om de 3 aspecten te laten slagen.

Conversie optimalisatie

Onderzoek heeft uitgewezen dat bezoekers gemiddeld 5 kanalen checken alvorens ze een aankoopbeslissing nemen. Het is correct aan te nemen dat de meeste bezoekers die een aankoop doen terugkerende bezoekers zijn. Hierdoor is de drang naar puur nieuwe bezoekers aantrekken al minder hoog. Meer terugkerende bezoekers betekend ook dat ze de informatie die ze de eerste keer lazen als meest relevant ervoeren.

Omdat SEO een lange termijn strategie is en er veel concurrentie is op het internet, is het creëren van meer loyaliteit erg belangrijk. Om dit te bereiken is conversie optimalisatie noodzakelijk om bezoekers daadwerkelijk klanten te maken. Maar waar letten we op?

Conversie optimalisatie

Zoekwoorden

Om te achterhalen wat bezoekers zoeken is het optimaliseren content op de website cruciaal. Omdat zoekwoorden steeds breder en specifieker woorden, deels door Google suggesties en voice searches, moet er goed onderzoek worden gedaan naar het zoekvolume en de intentie. Om een voorbeeld te geven kan je denken aan het kopen van een auto:

  • auto kopen
  • online auto kopen
  • goedkoop online een auto kopen
  • online tweedehands auto kopen
  • tweedehands Volkswagen Golf kopen

Zoals je kunt zien worden de zoekwoorden steeds specifieker. Deze zoekwoorden hebben wel een andere intentie en aanpak nodig. Focussen we ons op nieuwe bezoekers is informatie over online een auto kopen een goede aanpak. Als we conversie als doel hebben is het aanbieden van informatie of daadwerkelijk een tweedehands golf  aanbieden natuurlijk veel geschikter.

Feedback van klanten

Online is 1 van de grootste drivers die impact hebben op het verkoop proces, de aanwezigheid van online reviews. 90 procent van alle consumenten zegt hiervan gebruik te maken en ook er door beïnvloed te worden. Het verkrijgen van reviews voor je producten en diensten is dus van cruciaal belang als je een hogere conversie wilt behalen.

Omdat je niemand kan dwingen om reviews voor je te schrijven en je ze het liefst zo natuurlijk wilt genereren, moet je het meenemen in je strategie. Bedrijven zouden altijd feedback moeten vragen aan hun klanten en channelpartners om te peilen of ze gewaardeerd te worden. Via de website, social media, webshop moeten er dan mogelijkheden zijn om een review of waardering cijfer te kunnen geven.

Next level linkbuilding

Linkbuilding hoort standaard bij de SEO strategie om de website relevanter en meer autoriteit te laten krijgen. Als we puur kijken naar conversie optimalisatie is de locatie waar links staan veel relevanter. Gaan we verder met het voorbeeld van online een auto kopen moeten we bijvoorbeeld aan de volgende websites denken:

  • Auto vergelijking website
  • Invloedrijke auto bloggers
  • Online branche magazines

De intentie van de gebruiker moet altijd centraal staan. Als een bezoeker een auto wilt kopen, zal hij veel onderzoek doen om de beste keuze te maken. Als er een website vermelding tussen staat zullen bezoekers sneller geneigd zijn om naar die website te klikken.

Wil SEO op lange termijn rendabel blijven moet er altijd lange termijn worden gedacht. Er zijn voldoende tools aanwezig om dit te realiseren. Met het correct analyseren van de zoekintentie van de klant, kunnen websites zich hier naar optimaliseren en winst uit halen.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter