door Sabra Issa

Vorige week schreef ik een blog over conversie en content boven de fold. Wanneer we denken aan conversie, is de mooi contrasterende knop met pakkende tekst het eerste waar we aan denken.

Maar wat is het plan als deze knop niet direct naar een aan te schaffen product leidt? Wat doe je als je bedrijf zich in een branche bevindt, waar de doelgroep meer overtuiging nodig heeft? Kortom: hoe converteer je je bezoeker met meer dan alleen een knop?

Boeiend!

De conclusie vorige week was duidelijk: relevante informatie moet meteen zichtbaar zijn voor je bezoeker. Naast relevant moet informatie echter ook boeiend zijn. Iedereen weet dat de gebruiksaanwijzing van je medicatie relevant is, maar boeiend is het zeker niet. Belangrijke kenmerken van pakkende, relevante informatie zijn:

  • Het wekt de interesse
  • Het geeft duidelijk het probleem van de bezoeker aan
  • Het biedt een oplossing/doel
  • Het geeft aan hoe deze beschikbaar is voor de bezoeker.

Een voorbeeld hiervan is de website van Bootcamp, een van de meest populaire project management tools.

Conversie zonder knop: Bootcamp

Binnen moeilijk converterende branches is alleen informatie niet genoeg om bezoeker een product te laten aanschaffen of een offerte aan te vragen. Kenmerken van deze branches zijn o.a.:

  • Het product vereist een grote investering (b.v. zonnepanelen)
  • Het product heeft een discutabele reputatie (b.v. veel gezondheidsproducten)
  • Het product is in overvloed aanwezig (b.v. webdesign diensten)
  • Het product is erg nieuw (b.v. een ruimteschip 😉 )

Geef je bezoeker wat te doen

Op het moment dat je merkt dat conventionele conversiemethoden voor jouw bedrijf niet optimaal zijn is het belangrijk om na te denken over je mogelijkheden. Een van de beste manieren om je bezoeker te overtuigen is door authoriteit uit te stralen en meteen een oplossing aan te bieden.

Hoe bied je je bezoeker een oplossing aan, zonder je product ‘weg te geven’? Een interactieve module is een goede oplossing. Interactieve modules komen in veel soorten en maten, maar ze hebben allemaal iets in gemeen:

  • Ze laten de bezoeker wat doen (interactie)
  • Het biedt een uitkomst of resultaat (oplossing)
  • Ze geven de mogelijkheid deze oplossing om te zetten in een product (conversie)

Spelen is leuk

Een goed marketingplan laat zien waar de ingangen liggen om je moeilijk te bereiken doelgroep te converteren. Maar wat inspiratie m.b.t. de mogelijkheden is altijd leuk. Daarom geef ik hier wat voorbeelden van bestaande interactieve modules.

Iedereen met kinderen kent het wel: even de Bart Smit in om te ‘kijken maar niks kopen’. Uiteindelijk loopt je kind toch met een tevreden smoeltje en een nieuwe trein de winkel uit. Ikea pakt dit concept goed op met hun planners. Door de gebruiker zijn badkamer/keuken/woonkamer in 3D te laten maken met de producten van Ikea, is hij er snel van overtuigd dat alles past. Met 1 klik op de knop gooi je alles in je winkelwagen en klaar is kees.

Conversie zonder knop: Ikea

Moo lanceerde haar concept binnen een branche die werkelijk nokvol zit: goedkoop drukwerk. Toch waren ze onderscheidend en zijn ze nog steeds succesvol. Een van de factoren die daar aan bijdraagt is hun gebruiksvriendelijk vormgegeven ontwerp editor.

Conversie zonder knop: Moo

Dit zijn mooie voorbeelden van bedrijven die hier al langer mee bezig zijn. Voor kleinere bedrijven geldt: korte interactie, snel resultaat en een duidelijke oplossing. Denk bijvoorbeeld aan de berekening van kostenbesparing. Of het op maat samenstellen van een dienst of product. Op het moment dat je bezoeker reageert op een interactieve module, is de stap naar conversie minimaal.

Laat een reactie achter