door Pim Kuhbauch

Op 21 april kwam de groot aangekondigde update van Google uit en werd er gewaarschuwd voor grote verandering in de zoekresultaten. Vooral op mobiele zoekresultaten zouden grote verschuivingen zich voordoen bij websites die niet ‘mobile friendly’ waren.


In mijn blog over de mogelijke gevolgen heb ik al aangegeven wat er verwacht kan worden van de Google update en waar bedrijven op zouden moeten letten. Het is 4 maanden na ‘M-Day’ interessant om te bekijken wat nu de daadwerkelijke cijfers zijn. Is het zo ingrijpend als aangekondigd? Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen?

Belangrijkste gevolgen van Mobilegeddon

Uit een onderzoek van BrightEdge die meer dan 20000 URL’s heeft nagetrokken is er een daling van 21% op niet mobile friendly zoekresultaten op de eerste 3 pagina’s. Op de eerste pagina is deze daling 17,3 %. Dit wordt veroorzaakt door de andere rankingfactoren, waardoor de daling hier iets minder sterk is.

In een groot zoekwoordenonderzoek van SEMrush zijn de top 30 resultaten onderzocht voor een zeer brede groep aan zoekwoorden. Er werd een vergelijking gemaakt tussen de gemiddelde positie van mobile friendly en niet mobile friendly resultaten.

Niet verrassend is de gemiddelde positie van niet mobile friendly websites gedaald met 0.21, mobile friendly website daarentegen zijn gestegen met 0.20.


Nu lijken dit geen grote getallen, maar dit zijn de resultaten van website die in de top 30 zijn gebleven. Er zijn ook veel websites al helemaal uit de top 30 gevallen. Door de relatief korte tijd van 4 maanden sinds de update kunnen hier nog wel grotere verschillen in komen.

Een ander onderzoek uitgevoerd door SEMrush richtte zich op de 3 populairste zoekwoorden van verschillende bedrijven. Hieruit bleek dat er wel tot 35% minder mobiel verkeer binnenkwam, vergeleken met 10% minder desktop verkeer. Uiteraard heeft Mobilegeddon meer invloed op het mobiele verkeer, maar uiteindelijk lijden de desktop resultaten er ook onder.

Voorbeelden van Mobilegeddon ‘slachtoffers’

Een bekende muziek website is Last.fm, een website waar je legaal muziek kan downloaden. De meeste pagina’s van Last.fm zijn niet mobile friendly, dit is waarschijnlijk de grootste reden waarom deze website erg hard is geraakt door de Google update. In de maand na de update van Mobilegeddon verloor de website meer dan 35% aan mobiel zoekverkeer op de 3 belangrijkste zoekwoorden, dit was 20% bij desktop zoekverkeer

Bij deze website zie je duidelijk dat een totaal gebrek aan mobielvriendelijkheid direct grote gevolgen heeft voor een website. Kijk je naar hun concurrenten met ieder een uitstekende en relevante website dan is het te verwachten dat ze zonder aanpassingen nog veel meer verkeer gaan mislopen.

Bij de website van Cars.com worden er nog wel 52% van de pagina’s als mobile friendly worden aangemerkt. Toch zorgt de overige 48% ervoor dat het mobiele verkeer op de 3 belangrijkste zoekwoorden nog steeds met 29% gedaald is. Vergeleken met het desktop verkeer waar er 8% minder verkeer was, is dit we