door Sabra Issa

“Wat vind je van mijn website?”, vroeg iemand op een forum laatst. “Ja prima te doen”, was de algemene opinie. “Maar haal alstjeblieft die irritante pop-up weg. Dat is een conversie killer. Sterker nog, ik irriteer me zo zwaar aan dat ding dat ik me heilig voorneem om nooit meer je website te bezoeken. Als ik de technische kennis had gehad, stond je bij deze op elke blacklist die ik bereiken kan.”

Oftwel, ik haat je pop-up.

De kracht van de pop-up

Dat we geen fan zijn van dingen die onverwachts in ons blikveld springen, mag duidelijk zijn. Wat deze algemene optie echter tegenspreekt, zijn de cijfers. Popups werken namelijk wel degelijk.

Er zijn een aantal verklaringen voor dit fenomeen, die het waard zijn om wat dieper op in te gaan. Een daar van is pattern disruption.

Doe eens anders; pattern dissruption

Pattern dissruption is gebaseerd op het idee dat mensen geneigd zijn actie te ondernemen, wanneer hun routine onderbroken wordt.

Stel je bent op zoek naar een koptelefoon op internet. Je surft van webshop naar webshop, naar vergelijkingssite en weer terug naar webshop. Je bent een beetje doodgeslagen door alle informatie die voorbij komt. Op zo’n moment kan het zijn dat een onverwachte doorbreking van je patroon, jou overhaalt om actie te ondernemen.

Die irritatie factor zie je niet terug in de cijfers. Vele websites, waaronder WP Beginners en Backlinko, hebben hun conversie gemeten voor en na het plaatsen van een pop-up. Ze kwamen erachter dat een pop-up niet alleen conversie verhoogd, maar tevens geen invloed heeft op het aantal bezoekers dat de website verlaat.

Je pop-up effectief inzetten

Een pop-up kan een slimme manier zijn om meer uit je bezoekers te halen. Zorg er voor dat je bij het plaatsen van een pop-up rekening houdt met de volgende punten:

  • Vertrouwen: laat je bezoekers weten dat ze je kunnen vertrouwen met hun gegevens.
  • Humor: een beetje humor of zelfspot zorgt er voor dat een bezoeker het gevoel krijgt met een mens te communiceren.
  • Social proof: Geeft aan hoeveel mensen je product of dienst al hebben afgenomen.

Om correct te kunnen meten of een pop-up ook voor jouw website werkt, is het belangrijk om een eikpunt te hebben. Daarom voeren we altijd een nulmeting uit, voordat we veranderingen aanbrengen.

Laat een reactie achter