door Sabra Issa

Als design-mens ben ik mateloos gevoelig voor mooie dingen. Tijdens mijn zeldzame tripjes naar de supermarkt (online boodschappen, bedankt) negeer ik alle etenswaren en marcheer door naar het tijdschriften schap. Daar doe ik mij tegoed aan perfect belichte interieurs, gePhotoshopte vrouwen en opgedofte recepten. Het is dan ook geen wonder dat Pinterest mijn nummer 1 tijdverdrijf is voor tussen de lakens.

Illustraties-~-De-Pinterest-Lie

Pinterest begon ooit als medium om je internetvondsten te verzamelen. Binnen een paar jaar groeide het digitale prikbord echter uit, tot de mooiste verzameling van dingen die je nooit en te nimmer voor elkaar gaat krijgen. Je zou kunnen denken dat dat niet zo erg is, want elk moodboard dient slechts ter inspiratie en hoeft geen weerspiegeling van de (toekomstige) werkelijkheid te zijn. Mijn zorgvuldig belichte keuken ziet er normaliter uit als de woon en slaapplaats van 25 rechtenstudenten. Maar dat betekent niet dat het zo niet kan zijn.

Bewerk je realiteit

Wat meer weerstand oproept is het bewerken van mensen. Niemand zal steigeren als jij je huiskamer laat stylen door een interieur-mens voor een fotoshoot in 101 Woonideeen. Het bewerken van mensen roept echter emoties op ,en wakkert het lullige vlammetje aan dat ons Vertekend Zelfbeeld heet.

De vraag is of ons zelfbeeld alleen gekrenkt wordt door ogenschijnlijk ‘perfecte’ mensen, of dat het gekrenkt wordt door de onmogelijkheid om ons te spiegelen aan iets dat overbewerkt is. Dat laatste betekent dat niet alleen wie we zijn, maar ook wat we doen en wat we hebben, besmet raakt met de leugen van perfectie. Dat laatste heeft ook een directe invloed op iedereen die werkt in de marketingbranche. Want hoe ver ga je in je presentatie van de werkelijkheid, om je beoogde doelgroep te bereiken?

De ZZP-leugen

De ‘wij’ op een website van een ZZP-er, de templates die je koopt en ‘uniek design’ noemt, de ‘druk, druk, druk’ als antwoord op de vraag hoe het gaat, terwijl je niet genoeg facturabele uren maakt om je huur te betalen. Het zijn allemaal voorbeelden van de Photoshop filter die we over ons doen en laten gooien omdat de waarheid misschien niet goed genoeg verkoopt.

The Pinterest Lie fascineert me omdat het je doet afvragen wat de grens is tussen waarheid en leugen. En of er eigenlijk wel een grens is. En zo niet, of er een moet zijn. Hoever gaan we komen in onze ontwikkeling als de werkelijkheid er niet mag zijn?

Laat een reactie achter