door Pim Kuhbauch

Op het jaarlijkse Google Performance Summit werd er een presentatie gegeven over veranderingen in AdWords en Analytics. In dit blog bespreek ik de belangrijkste bevindingen van de presentatie met AdWords in het bijzonder. Omdat er veel veranderingen doorgevoerd worden zal ik alleen de meest belangrijke bespreken. Wat is de toekomst van SEA?

De 3 meest belangrijke aspecten waar AdWords een verandering in krijgt zitten vooral in de layout van de nieuwe advertenties. Advertenties moeten steeds prominenter in beeld worden gebracht dus wordt er meer ruimte gegeven om advertenties nóg overzichtelijker te maken. In onderstaande tabel zie je een overzicht van de veranderingen.

de toekomst van SEA

Omdat Google niet van de één op andere dag alles omgooit en veranderd is er voldoende tijd om de juiste advertenties te gaan gebruiken. Als AdWords al gebruikt wordt is het vooral zaak om huidige advertenties te analyseren en aan te passen naar de nieuwe standaard. Die kunnen dan gelijk gebruikt worden als de veranderingen definitief zijn.

Voor nieuwe gebruikers kan er een inschatting gemaakt worden hoe je de nieuwe advertenties gaat gebruiken. Om dit optimaal voor te bereiden zijn de volgende aspecten cruciaal om in de gaten te houden

  • Advertentie teksten

Met de huidige situatie is er niet veel speling met advertentie teksten. Hierdoor kwam je vaak niet veel verder dan wat standaard informatie en wellicht een slogan. Met de verandering moet er meer nagedacht worden over de inhoud en een goede boodschap meegeven. Zo kan je elke advertentie nog specifieker maken.

  • Doe data onderzoek via andere kanalen

Omdat het doel van advertenties uiteindelijk conversie is, wil je weten welke doelgroep de advertenties het meeste leest. Omdat via AdWords niet alle informatie beschikbaar is, kun je via bijvoorbeeld social media analyseren of vooral vrouwen of mannen jouw doelgroep is. Dit kan dan meegenomen worden naar de advertentie teksten. Voor bijvoorbeeld webshops is deze data makkelijker binnen te halen. Met behulp van grotere advertentie ruimte kan er nu wel meer gebruik worden gemaakt van gericht adverteren.

  • Verschillende klikprijzen per apparaat

Een handige nieuwe eigenschap is het toevoegen van tablets als apparaat waar je klikprijzen op kan instellen. Nu heb je het totaal pakket aan apparaten waar je advertenties op wilt draaien. Afhankelijk van het kanaal waar je het meeste website verkeer vandaan haalt, kun je specifieker instellen hoeveel je wilt betalen.

  • Specificeer op dag en tijd

Één van de meest interessante aspecten die Google toevoegt is het aangeven van bezoekers tijden in winkels. Nu kan precies per uur en dag zien wanneer er veel of weinig bezoekers aanwezig zijn. Zeker voor een bedrijf online producten weergeeft maar niet verkoopt, is het voor gebruikers zeer interessant om direct te zien of het product beschikbaar is en hoe druk het in de winkel is. Dit verlaagt de drempel voor een klant om even langs te gaan en biedt een stukje klantvriendelijkheid.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter