door Pim Kuhbauch

Elke ondernemer begint zijn of haar eigen bedrijf veelal met 2 dingen: een idee en een naam. De eerste van deze 2 is het gat in de markt dat gevonden lijkt te zijn en de tweede is of een pakkende benaming voor de kersverse onderneming, of een persoonlijke uitstraling die aansluit bij de ondernemer zelf.

Bij die pakkende of persoonlijke naam hoort uiteraard ook een logo. Je moet tenslotte wel zakelijkheid uitstralen wanneer je klanten gaat ontmoeten en je visitekaartje met trots afgeeft. Een goed doordacht (en vooral ook ontworpen) logo kan je hierbij helpen.

Maar hoe begint nu eigenlijk het proces van het ontwerpen van een logo?

Een logo ontwerpen

De eerste stap in het proces voor de vormgever is aftasten hoe de ondernemer in zijn bedrijf staat en welk idee hij of zij wil communiceren naar de beoogde doelgroep. Met deze informatie begint het designproces dat 3 stappen omvat:

Schetsen

In deze fase van het proces begin je als vormgever met het maken van schetsen die wellicht de potentie hebben om een logo te worden. Dit kan zijn op papier met pen of gelijk digitaal. Deze schetsen zullen qua uitstraling erg uiteenlopen, maar je bent immers de mogelijkheden van het beoogde logo aan het verwerken. Je kijkt welke vorm past bij de naam van de onderneming en welk font of lettertype de beoogde uitstraling versterkt.

Wanneer je een aantal schetsen hebt waar je tevreden over bent gaan deze naar de klant en je belt na om je denkwijze toe te lichten. Als je met een van de schetsen in de goede richting zit kun je verder met het uitwerken van een ervan. Akkoord van de klant op een van de schetsen is belangrijk in dit stadium.

Concept uitwerking

De schets die je de klant hebt aangeleverd hebt zal veelal in zwart-wit zijn, dus bij het uitwerken van het concept kun je aan de slag met kleur. Aan het effect van kleur op de aanschouwer zijn vele studies gericht wat het kiezen van de juiste kleur voor het logo wel essentieel maakt. Zo zal een kleur als lila veelal geassocieerd worden met beautyspecialisten en nagelstudios en minder toepasbaar zijn voor een bedrijf in de financiele sector.

Net als in de schets fase gaat het uitgewerkte concept naar de klant voor goedkeuring. In dit deel van het traject is het nog mogelijk voor de klant om wat feedback op het ontwerp te geven. Het moet uiteindelijk wel een logo zijn waar hij of zij volledig achter staat.

Bij goedkeuring op het ontwerp ga je de laatste fase van het ontwerpproces in.

Uitwerking

Het enige dat je als vormgever is het opleveren van het logo in de formaten die de klant zal gaan gebruiken. Denk hierbij aan een png voor het gebruik op internet, of een eps als er nagedacht moet gaan worden over dat visitekaartje.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.