door Pim Kuhbauch

Google is altijd bezig met het verbeteren van de informatie voorziening voor zoekopdrachten. Een zeer interessante optie is de nieuwe featured snippet optie. Hierbij wordt er boven de zoekresultaten een stukje informatie gegeven die direct de zoekvraag wilt beantwoorden. Omdat een groot deel van SEO het delen van interessante content is, liggen hier zeker kansen. Wij zetten het gebruik van de featured snippets van Google op een rij.

featured snippet in google

Hoe ziet een featured snippet eruit?

Bovenstaand zie je een voorbeeld hoe een featured snippet wordt weergegeven in de zoekresultaten. Hoewel het een vrij brede vraag is, geeft de snippet direct een beknopt antwoord op de zoekvraag. Dit antwoord wordt in dit geval direct uit wikipedia gehaald. Uiteraard worden daaronder nog steeds de ‘normale’ zoekresultaten weergegeven als er verder gelezen wil worden over het onderwerp.

Op dit moment verschijnen deze snippets alleen bij een letterlijke vraag. Vragen als wat is Google? Wat is een landingspagina? Nu gaan deze vragen specifiek over SEO, maar in zowat elke branche zijn er wel vragen te verzinnen waarop je een goed beknopt antwoord kan geven. Google is steeds beter in staat om in te schatten wat een gebruiker nodig heeft en speelt hiermee in om direct de juiste informatie te zoeken bij een zoekvraag.

Hoe kunnen featured snippets jouw website helpen?

De bovenste positie in Google is vrijwel altijd het meest waardevol. Door de zogeheten 0 positie in te nemen, heb je dus de best mogelijke plek die er is. Uit analyse is gebleken dat het doorklik ratio van een featured snippet erg hoog is. Dus hoewel mensen gelijk een antwoord in beeld zien, hebben ze toch de neiging om door te klikken. Of dit ligt aan de verhoogde interesse of dat ze toch meer informatie nodig hebben is niet helemaal bekend.

Omdat featured snippets alleen nog bij informatieve zoekopdrachten verschijnen is er niet direct hele hoge waarde. Dit soort vragen zijn vooral in de oriëntatie fase waarbij mensen vooral informatie willen lezen alvorens ze een keuze gaan maken. Indirect zorg je wel voor verkeer naar de website en je een stuk relevanter geworden. Ook is een vermelding als featured snippet ook een indicatie dat je een autoriteit bent over dit type informatie.

Hoe kan je worden weergegeven als featured snippet?

Er is niet een standaard instelling om een featured snippet te worden. Tevens zullen verschillende websites zich ook richten op dezelfde vragen, waardoor deze instelling ook geen nut meer zou hebben. Vaak is wel de featured snippet ingenomen door de top 10 van de zoekresultaten. Wat je wel kan doen is volgens bepaalde regels informatie aan bieden. Deze informatie moet wel een zeer gerichte zoekvraag beantwoorden.

Om hiervoor in aanmerking te komen is het noodzakelijk om een eigen kennisbank te hebben. Dit zijn pagina’s op je website die informatie geven over een heel scala aan relevante onderwerpen. Zo kan Google beter bepalen of de website relevant genoeg is om er informatie vandaan te halen. Een goede methode hiervoor is om zelf al te werken met concrete vragen waar je antwoord op wilt geven. Het antwoord op de vraag dien je dan direct te beantwoorden. Uiteraard dient er daarna nog een ruime uiteenzetting gegeven te worden om meer waarde te geven aan de pagina.

Hoewel je nooit zekerheid hebt om als featured snippet uitgekozen te worden is het wel de uitdaging om zo goed mogelijk informatie te verlenen. Het is voor elke website interessant om specifieke vragen te beantwoorden die wellicht uniek zijn. Zo krijg je ook direct relevante bezoekers en zorg je voor een goed informatie voorziening.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter