door Pim Kuhbauch

Met de statistieken uit mijn vorige blog is duidelijk te zien wat de trend is binnen het zoekverkeer en waarom dit impact heeft op bedrijven. Wat kunnen bedrijven hier aan doen? Welke bedrijven zullen hier het meest last van hebben? Twee vragen die ik beantwoord in dit blog.

Wie gaat er nou het meest last krijgen van deze update?

De mobielvriendelijk van een website is natuurlijk niet de enige indicatie om zoekresultaten weer te geven. Relevantie is nog altijd zeer belangrijk voor Google. Voor mobiele gebruikers is een ‘voor mobiel’ tag van groot belang in het gebruik en evalueren van zoekopties.

De grootste valkuil ligt vooral bij kleine bedrijven met een website die zich niet al te veel bezighouden met SEO en de veranderingen in Google. Google heeft dan wel via webmasters informatie verstrekt, maar de gemiddelde ondernemer zal daar meestal weinig tijd in steken.

Grotere bedrijven en online bedrijven hebben vaak meer mogelijkheden om hier wel van op de hoogte te zijn. Deze bedrijven kunnen op tijd een mobielvriendelijke website te optimaliseren. Toch zijn ook deze bedrijven niet optimaal. Er zijn veel voorbeelden te vinden van grote en bekende bedrijven die ook niet mobile ready waren, zoals RyanAir, Nintendo of Versace. In onderstaande diagram zie je hoe de verhoudingen liggen:

Piechart-~-blog-[mobile-gevolgen]

Grotere bedrijven hebben uiteraard veel factoren waardoor ze minder direct effect merken en dit met campagnes tegen kunnen gaan. Bij kleinere bedrijven is een daling door toedoen van een lager zoekvolume veel sterker te merken. Ook zijn de middelen minder toereikend om dit goed tegen te gaan. Een uiteindelijke conclusie over ‘Mobilegeddon’ krijg je uiteraard ook te lezen, nadat Google alles heeft kunnen doorberekenen en de cijfers inzichtelijk zijn.

Wat kunnen bedrijven hier aan doen?

Het doel van Google is om uiteindelijk elke website ook mobile friendly te hebben. Gebruikers zullen dan de juiste gebruikers ervaring hebben bij hun zoekresultaten. Om dit te testen heeft Google al een pagina om te testen of een website mobile friendly is. Hierdoor weten bedrijven direct hoe het er voor staat. De volgende stap is om te voldoen aan deze mobile friendly eis. Dit kan aan de hand van de volgende opties.

Illustraties-~-blog-[mobile-gevolgen]

Een uitgebreide uitleg over deze opties lees je in onze komende blogs, lees alvast het blog over de mobiele website van Sabra.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter