door Pim Kuhbauch

Bij Blue Leopard willen we altijd zo goed mogelijk op de hoogte zijn van de status van het SEO traject. Niet alleen hoe de website ervoor staat, maar toch ook vooral de bezoekers van de website en waar ze vandaan komen. Vandaar dat we voor iedere klant een op maat gemaakt Analytics dashboard inrichten om zo goed mogelijk op de hoogte te blijven.

Waarom wordt Google Analytics gebruikt?

Om zo goed mogelijk inzicht te hebben in het webverkeer naar de website van de klant, maken we gebruik van Google Analytics. De reden hiervoor is de vele mogelijkheden die het biedt tot het op maat weergeven van data en de duidelijke structuur die het heeft. Met een paar instellingen of overzichten heb je al een duidelijk beeld van het webverkeer. Hierdoor kun je snel de sterke en zwakke punten zien en waar je je op kan focussen. Vooral binnen het SEO traject is er beter in te spelen op de data die Google Analytics geeft.

Omdat we ook graag goed contact hebben met de klant en we willen communiceren over het traject is Analytics een goede tool om regelmatig door te nemen met de klant. Zo hebben zij ook een goed inzicht in de ontwikkelingen van het zoekverkeer.

Hoe wordt Google Analytics gebruikt?

Voor het gebruik van Analytics wordt de klant website gekoppeld aan Google Analytics. Zo wordt al het zoekverkeer gemeten op de website van de klant. Omdat er erg veel data te vinden is, maken we een custom dashboard aan om de belangrijkste gegevens te verzamelen die dan gecommuniceerd kan worden met de klant.

Het fijne van Google Analytics is het feit dat dit dashboard direct gedeeld kan worden met de medegebruikers. Zo kan ieder persoon die er informatie uit nodig heeft direct zien wat de stand van zaken is. Zoals ik in het vorige blog heb aangegeven wordt bij een nulmeting al direct bijgehouden wat het zoekverkeer ervoor staat. Dit zal dan op regelmatige basis gerapporteerd worden.

SEO rapportage

Wat voor data wordt er bijgehouden met Google Analytics?

Wegens de grote hoeveelheid mogelijkheden die je krijgt is het soms wat overweldigend om de juiste data te vinden. Daarom stellen wij een op maat gemaakt dashboard in waarbij de belangrijkste gegevens worden weergegeven. Ik leg graag even wat belangrijke punten voor je uit:

  • Bezoekers
    Uiteraard willen we weten hoeveel bezoekers er maandelijks op de website komen. Vooral het bijhouden van deze trend over verloop van het SEO traject geeft een goed beeld hoe het ervoor staat.
  • Bounce Percentage
    Het is natuurlijk leuk als er bezoekers op de website komen, maar blijven ze er ook? Met het bounce percentage krijg je een goede indicatie hoeveel mensen er niet gelijk weer vertrekken na het zien van de homepage. Je wilt bezoekers zo lang mogelijk op je website houden en uiteindelijk aan kunnen trekken als mogelijke klant.
  • Time on site
    Om te zien of je bezoekers lang op je website houdt, kijken we naar de time on site van de gemiddelde bezoeker. Uiteraard willen we dit zo hoog mogelijk maken. Met behulp van het SEO traject zullen we ook steeds meer bezoekers aantrekken die de website van de klant ook relevant vinden. Zo hoeven deze bezoekers niet verder te zoeken en blijven ze langer.
  • Kanalen
    Het is altijd interessant om te zien waar de bezoekers nou vandaan komen. Met behulp van het deel kanalen kun je dit direct zien. Vooral gerefereerde en organisch zoekverkeer is van belang voor het SEO traject. Deze cijfers willen we in het verloop van het SEO traject steeds hoger zien worden. Dit betekend dat de website van de klant dan steeds beter gevonden begint te worden.
  • Conversie
    Als laatste wil ik nog het punt conversie aanstippen. Dit houdt in dat bezoekers ook daadwerkelijk aan handeling verrichten die invloed heeft op de klant. Denk hierbij aan een contact formulier invullen, bellen, aankoop in de webshop. Dit is natuurlijk het uiteindelijke doel van het aantrekken van meer bezoekers. Lees meer over conversie in de blogs van Sabra

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter