door Sabra Issa

Page Insights is een tool van Google waarmee je kunt zien hoe jouw website scoort op punten als snelheid, optimalisatie en gebruiksvriendelijkheid. De uitkomst in een score in de vorm van een cijfer.

Naast dit cijfer zie je zowel voor je desktop als je mobiele versie, op welke punten je goed scoort (groen), welke punten aandacht nodig hebben (geel) en welke volgens Google toch echt snel moeten worden opgelost.

De koe (of het luipaard) bij de hoorns vatten

Laten we niet moeilijk doen en als test voorbeeld onze eigen website nemen. Dit is onze score op mobiel. Ik gebruik de score op mobiel als leidraad. In de meeste gevallen betekend een verhoging van de mobiele score tevens een verhoging van de desktop score.

Google Page Insights

Als dit een wiskunde proefwerk was geweest, was dit cijfer aanleiding voor een feestje geweest. Maar als marketingbureau steekt die wreed rood gemarkeerde 6.3 toch wel een beetje.

Wat wil Google?

Google wil voornamelijk dat we de boel comprimeren, browser caching inschakelen (niet zichtbaar op het screenshot) en scripts bovenaan de pagina verwijderen. Dat is allemaal leuk en aardig maar ik ben maar een simpele designer en zou niet weten wat ik hier allemaal mee moet. Ik kan me zo voorstellen dat dat voor de meeste van onze klanten ook geldt.

Toch ben ik niet helemaal a-technisch en besluit ik de details even door te lezen. Het grootste technische probleem is dat er een hoop scripts geladen worden, voordat de pagina zelf geladen wordt. Je moet dus in de praktijk eerst wachten op die scripts, voordat je de pagina kan lezen.

Voordat ik onze programmeur chagerijnig opbel, ga ik eerst eens kijken hoe andere websites dat dan oplossen. Misschien leer ik er nog wat van. Aangezien we gebruik maken van een tool van Google, leek het me zinnig om ook de website van Google eens te bekijken. Dit was het resultaat:

Google Page Insights

En dit was mijn reactie:

Google Page Insights

Deze week gaan we wat tests uitvoeren om te kijken wat de mogelijkheden zijn binnen WordPress om deze correcties uit te voeren. En of ze de snelheid ook aanzienelijk verhogen.

Het doel is niet zo zeer een perfecte score te krijgen, maar te kijken wat de technische mogelijkheden zijn om van een zware website toch een snelle website te maken. Zodat we in toekomst mogelijk wat minder beperkt zijn qua design en content ten behoeve van de snelheid van je website.

Je leest er volgende week meer over op ons blog!

Laat een reactie achter