door Pim Kuhbauch

Wat al een tijdje in de lucht hing en uitvoerig is getest, is nu werkelijkheid geworden. Google stopt met het tonen van advertenties aan de rechterzijde van het scherm. Dit is van toepassing op desktop zoekresultaten en komt zo meer overeen met mobiele zoekresultaten. Daar was deze optie al niet beschikbaar. Wat zijn de veranderingen en zijn er nog uitzonderingen?

Google stopt met advertenties aan de rechterzijde

Het verwijderen van de betaalde advertenties aan de rechterzijde is een erg grote verandering. Zo komen de zoekresultaten van zowel desktop en mobiele resultaten beter overeen. Om het verdwijnen van deze advertenties te compenseren gaat Google nu wel 4 advertenties in plaats van 3 advertenties boven de zoekresultaten plaatsen. En kanttekening is dat dit alleen geldt voor zoekwoorden met grote commerciële waarde.

Google is al in 2010 begonnen met het testen van deze opzet. Zo nu en dan waren de advertenties al op deze manier te zien. Dit om te vergelijken wat de grote verschillen zijn en te testen wat gebruikers er van vinden. Met het doorvoeren van deze veranderingen is het nu definitief geworden. Er zijn echter wel twee grote uitzonderingen waarbij de rechterzijde wel gebruikt wordt.

Google Shopping resultaten worden zowel boven als in de rechterzijde geplaatst. Dit om een overzichtelijke weergave te hebben van de resultaten. Google Shopping resultaten hebben, door onder andere plaatjes en informatie die ze weergeven, meer ruimte nodig.

Het Informatie Panel blijft ook nog steeds in de rechterzijde verschijnen. Voor zoekresultaten waarbij de gebruiker direct naar informatie zoekt, komt dit nog steeds te voorschijn. Denk hierbij aan het zoeken naar een hotel. In de rechterzijde staat dan direct de locatie, openingstijden etc. De informatie voorziening voor Google gebruikers blijft hiermee veel groter.

Voor het verschijnen van de eventuele vierde advertentie is bepaald dat deze verschijnt bij grote commerciële waarde. Met andere woorden; bij zoekresultaten met een hoog volume waarbij er een hoge mate van relevantie moet zijn. Hierdoor krijgen gebruikers de beste opties en hebben ze meer te kiezen.

Concluderend geldt het verwijderen van advertenties in de rechterzijde voor alle desktop zoekresultaten in alle landen. Het toevoegen van een 4de advertentie plek boven de zoekresultaten bij hoge commerciële waarde. Zo komen de zoekresultaten van desktop en mobiel weer een stukje dichter bij elkaar. Mobiele zoekresultaten geven echter vaak maar 2 of 3 advertenties weer.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter