Het effect van kleur

Zo rood als een kreeft, geel van jaloezie zien en een blauwtje lopen. In onze taal en het dagelijks leven komen we veel in aanraking met kleur. Iedere kleur roept een bepaalde associatie bij ons op en in design wordt hier handig gebruik van gemaakt. In dit artikel leer je meer over het effect van kleur en welk gevoel het oproept.

Lees verder

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Een logo ontwerpen

Elke ondernemer begint zijn of haar eigen bedrijf veelal met 2 dingen: een idee en een naam. De eerste van deze 2 is het gat in de markt dat gevonden lijkt te zijn en de tweede is of een pakkende benaming voor de kersverse onderneming, of een persoonlijke uitstraling die aansluit bij de ondernemer zelf.

Bij die pakkende of persoonlijke naam hoort uiteraard ook een logo. Je moet tenslotte wel zakelijkheid uitstralen wanneer je klanten gaat ontmoeten en je visitekaartje met trots afgeeft. Een goed doordacht (en vooral ook ontworpen) logo kan je hierbij helpen.

Maar hoe begint nu eigenlijk het proces van het ontwerpen van een logo?

Lees verder

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Hoe verloopt een webdesign traject?

En waarom Photoshop hier plaats maakt voor een knullige text editor.

Eindelijk; het is tijd voor de oplevering van je templates

Vorige week startte ik met deze serie blogs over het verloop van een webdesign traject. Ik behandelde de intake en de oplevering van het kleurenpalet, lettertypen en de design elementen.

Deze week vertel ik wat meer over het proces van het ontwerpen van de daadwerkelijke website. En waarom wij hebben besloten om onze klanten niet alleen afbeeldingen van het design aan te leveren, maar meteen een werkende demo online te zetten.

Lees verder

Hoe verloopt een (web)design traject?

Nadat Pim in een serie blogs heeft uitgelegd hoe onze SEO trajecten verlopen, kan ik natuurlijk niet achterblijven. Ik mag dan misschien een chaotische designer zijn maar ook mijn producten verlopen via een duidelijk proces.

In deze serie blogs leg ik uit hoe dat traject verloopt en op welke manier ik er voor zorg dat mijn design zowel de wensen van de klant, als de eisen van de SEO-er en programmeur in kaart brengen. Dit blog gaat over de start van zo’n traject: de intake, het palet en de design elementen.

Lees verder

Hoe onderhoud je je website?

De winterbeurt voor je huis, de APK keuring voor je auto; allemaal irritante analogieen die wij gebruiken om aan te geven hoe belangrijk het is om je website te (laten) onderhouden.

Hoe je het ook wendt of keert; als je je website niet onderhoudt heb je er weinig aan. Om het leuk en luchtig te houden schrijf ik deze week over de voordelen van goed onderhoud. Want dan worden de nadelen vanzelf duidelijk.

Lees verder

De kracht van de pop-up

“Wat vind je van mijn website?”, vroeg iemand op een forum laatst. “Ja prima te doen”, was de algemene opinie. “Maar haal alstjeblieft die irritante pop-up weg. Dat is een conversie killer. Sterker nog, ik irriteer me zo zwaar aan dat ding dat ik me heilig voorneem om nooit meer je website te bezoeken. Als ik de technische kennis had gehad, stond je bij deze op elke blacklist die ik bereiken kan.”

Lees verder

Google Page Insights

Page Insights is een tool van Google waarmee je kunt zien hoe jouw website scoort op punten als snelheid, optimalisatie en gebruiksvriendelijkheid. De uitkomst in een score in de vorm van een cijfer.

Naast dit cijfer zie je zowel voor je desktop als je mobiele versie, op welke punten je goed scoort (groen), welke punten aandacht nodig hebben (geel) en welke volgens Google toch echt snel moeten worden opgelost.

Lees verder

WordPress: zo lek als een mandje?

Je hoort het wel eens: WordPress moet je niet nemen. Dat kan m’n 12-jarige buurjongen nog hacken. Het zit vol met lekken. En gaten. En…nou ja…echt veilig kun je het niet noemen.

WordPress is sinds zijn lancering 11 jaar geleden uitgegroeid tot het grootste blog- en content management platform, met bijna 75 miljoen gebruikers. Ook bij Blue Leopard ontwikkelen we websites binnen WordPress. We – en onze klanten – zijn er zeker tevreden over. Maar liegen doen we niet op dit blog: het is ook wel eens misgegaan. Een website werd gehackt. Of zelfs volledig offline gehaald.

Lees verder

Met z’n allen boven de fold

De beruchte ‘fold’ is al jaren een onderwerp van gesprek, irritatie en mantra’s. De ene marketeer zweert dat het ontkennen ervan de nekslag voor je conversie betekend. De ander ontkent stellig het bestaan terwijl hij genadeloos over zijn scrollmuis wrijft.

Is scrollen nu daadwerkelijk zo’n gebruiksprobleem? Is het nodig om je bezoeker tijdens de eerste indruk te overvallen met een call-to-action? En wat zou er in het ideale geval dan boven die ‘fold’ moeten staan?

Lees verder

Responsive design vs. de mobiele website

Vorige week schreef ik een algemeen blog over de mobiele website. Stof die bijna droger is dan de Sahara zelf. Deze week gaan we daar verder op in. Want als je toch al halverwege de woestijn bent kun je maar beter doorlopen.

Mobiel vs responsive

Moet ik een mobiele website hebben? En wat is dat responsive gebeuren? Iedere webdesigner, programmeur en z’n moeder heeft er tegenwoordig een mening over; mobiele websites zorgen voor veel onderhoud. Responsive design ‘waait wel weer over’. En dan nog mijn buurvrouw die denkt dat ‘internet op een telefoon gevaarlijk is’. Kortom, het lijkt wel een voetbalwedstrijd. Ook ik heb een mening die ik schaamteloos ga delen met het internet.

Lees verder

Content is king, maar ik baas

Je hebt vast wel eens een advertentie gezien die aangeeft; “vakantie bungalow te huur in een bosrijk gebied, gratis fietsen, 4-6 volwassenen en 2 kinderen onder de 12 jaar”. Niemand zou het (nuchter en zonder stufi te ontvangen) overwegen om deze bungalow te huren, om vervolgens op te komen dagen met 12 volwassenen en een halve kleuterklas.

Illustraties-~-Content-is-king

Waarom niet? Ten eerste, omdat jij vanochtend geen borrel bij de koffie hebt genomen en weet dat 12 volwassenen in een bungalow, geschikt voor 4 tot 6 personen, nou niet het beste recept is voor een relaxte vakantie. Ten tweede, omdat je het logische risico loopt dat de verhuurder de helft van de aanwezigen doorstuurt naar de dichtstbijzijnde camping, of, als hij slim is, jou laat betalen voor een extra bungalow.

Lees verder

Beste Dutch Design industrie

Designevenementen zijn niet mijn favoriete bezigheid. Voornamelijk omdat ik een geïsoleerde sociopaat ben, een beetje omdat mensen mij doodsangst aanjagen, maar vooral vanwege het feit dat de meeste van deze evenementen niet georganiseerd worden om hun bezoekers te inspireren, maar om op te scheppen. Digitale kontenlikkerij, als je het zo wilt noemen.

Illustraties-~-Beste-Dutch-design-industrie

Immovation’s Cross Media Design café stond in mijn agenda genoteerd om de uitzondering op de regel te worden. Design experts vertellen over hun rol in de nieuwe media. Innovatie. Nederlands digitaal design op de kaart zetten, enzovoorts.

Lees verder

En wat doe jij precies?

Jaren geleden dacht ik nogal zwaar over mijn functieomschrijving. Ik was toentertijd overtuigd dat dit een onmisbare stap is, in het ontwikkelen van mijn personal brand. Je weet wel, dat ding dat je onmiskenbaar onderscheidt van alle andere middelmatige beunhazen die niks anders kunnen verzinnen dan een afgevlakt “ik ben uhm… grafisch vormgever…”.

Illustraties-~-En-wat-doe-je-precies-[img02]

Op een bepaald (zelfingenomen) moment, op een of andere netwerkbijeenkomst, noemde ik mezelf “digitaal creatief”. Met slechte koffie in de hand, wachtte ik een paar seconden op de onvermijdelijk impact van mijn originaliteit, toen een van de aanwezigen me voorzichtig vroeg; “Dus… dat klinkt leuk. Maar uhm…. wat doe je dan eigenlijk?’

Lees verder