door Pim Kuhbauch

Zo rood als een kreeft, geel van jaloezie zien en een blauwtje lopen. In onze taal en het dagelijks leven komen we veel in aanraking met kleur. Iedere kleur roept een bepaalde associatie bij ons op en in design wordt hier handig gebruik van gemaakt. In dit artikel leer je meer over het effect van kleur en welk gevoel het oproept.

kleur effect

Blauw

Blauw is een kleur die veelal gebruikt wordt om rust en verantwoordelijkheid te communiceren. Lichte tinten blauw worden gezien als verfrissend, donkere tinten komen sterk en betrouwbaar over. Het gebruik van de kleur blauw zie je veel terug komen bij financiële instellingen als banken en verzekeraars en bij juristen, maar ook bij software/hardware bedrijven.

Voorbeelden van bedrijven die blauw gebruiken in het logo zijn Samsung, Intel en Geico.

Paars

De kleur paars is lang verbonden geweest met adel en koningshuizen, maar wordt vandaag de dag ook verbonden aan creativiteit en de verbeelding. In Thailand is paars de kleur die weduwes dragen na het overlijden van hun partner. Een donkere paars is de kleur van rijkdom en adel, terwijl een lichtere paars een wat meer romantische uitstraling heeft. In design zie je de kleur veel terugkomen bij beauty instellingen waar paars een gevoel van luxe overbrengt.

Bedrijven die de kleur paars gebruiken zijn onder andere Elysium en Hallmark.

Rood

Rood is de warmste kleur in het kleurenspectrum en wordt veelal geassocieerd met vuur, oorlog en geweld, liefde en passie. Tevens zien veel mensen rood als de kleur van de duivel. In design wordt rood gebruikt als waarschuwingskleur. Denk hierbij aan verkeersborden en stoplichten. Daarnaast wordt het gebruikt om een gevoel van luxe over te brengen. Rood is ook de kleur die aanzet tot het ondernemen van actie.

Voorbeelden van bedrijven die kiezen voor de kleur rood in hun logo zijn bijvoorbeeld Coca-Cola en Virgin.

Oranje

Oranje is een energieke kleur en wordt vaak gekoppeld aan gezondheid en vitaliteit. In design trekt het de aandacht en is het net zo sterk als de kleur rood, maar zonder schreeuwerig over te komen. Het wordt gezien als vriendelijker en meer uitnodigend.

Voorbeelden van bedrijven die oranje in het logo hebben zijn Home Depot, Fanta en Nickelodeon.

Geel

De kleur geel is de helderste kleur in het spectrum en wordt vaak ook gezien als de meest energieke. In Egypte staat geel voor rouw, in Japan voor moed en in India wordt het gebruikt voor handelaren. In design staat het voor een gevoel van geluk en opgewektheid. De lichtere tinten geel geven een gevoel van kalmte en geluk, terwijl de donkere tinten geel staan voor duurzaamheid en antiek.

Bedrijven die geel in het logo gebruiken zijn bijvoorbeeld Under Armour en Best Buy.

Groen

Groen is een kleur die staat voor vernieuwing en groei en heeft dezelfde kalme eigenschappen die blauw heeft en wat van de energie van geel. In design heeft het een harmonieus effect en wordt gebruikt om rijkdom, stabiliteit en natuur te communiceren.

Voorbeelden van bedrijven met een groen logo zijn Starbucks en John Deere.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter