door Pim Kuhbauch

Het principe van ‘er komen is makkelijker dan er blijven’ is ook zeker van toepassing op SEO. Uiteraard zijn beide gevallen erg lastig en vergt veel tijd en kennis van zaken. Omdat voor elk bedrijf het doel moet zijn om bovenaan in de zoekresultaten te komen, ligt de focus uiteraard hier eerst op. Het behoud van een top ranking in Google is toch meer een lange termijn zaak. Toch zijn er veel gevallen wanneer de focus geswitcht moet worden en vraagt toch net een andere aanpak.

Na al het harde werk om de bovenste positie te behalen is het dan eindelijk zover. Op het meest relevante zoekwoord sta je eindelijk op plek 1. Een uitstekende prestatie na veel tijd en energie aan de website te hebben gestoken. Toch ben je pas halverwege om consistent deze positie te kunnen bekleden.

5 manieren om een top ranking te behouden in Google

Google gebruikt erg veel ranking factoren om in te schatten welke website het meest relevant is. Daarom zijn er verschillende aspecten waarop gelet moet worden bij het continu onderhouden van de website.

  • Update de website

Het optimaliseren van de website gaat altijd gepaard met de juiste content op de website plaatsen. Toch is het een veelgemaakte fout dat er niet continu updates worden gemaakt. Het toevoegen van nieuwe visuals, filmpjes en blogartikelen zijn van cruciaal belang. Dit maakt de website nog relevanter en zorgt voor lagere bounce rates. Bezoekers van de website worden zo nog meer ‘engaged’ met de content.

  • Maak de website sneller

De website snelheid is een ranking factor die vooral voor mobiele apparaten nog niet optimaal genoeg is. Omdat de meeste zoekopdrachten nu via deze apparaten gebeurd is dit zeker een aandachtspunt. Google vindt een laadtijd van minder dan 1 seconde het meest optimaal voor mobiele apparaten. Via Google Insights kun je goed inzien welke aspecten verbeterd moeten worden om dit te behalen.

  • Verhoog de social media aanwezigheid

Google hecht steeds meer waarde aan social media als ranking factor aanwezigheid. Het relevanter dit platform is hoe meer autoriteit dit aan de website geeft. Welk platform het beste is voor de website is afhankelijk van de branche en doelgroep. Om meer engagement te krijgen is het verstandig om share buttons bij de content te plaatsen.

  • Breid het linkbuilding traject uit

Hoe relevanter de website wordt, hoe meer relevante content is te delen. Voor linkbuilding is het zaak om zo breed mogelijk de website onder de aandacht te brengen. Als alle backlinks naar 1 pagina op de website wijzen, wordt de website over zijn geheel niet relevant gevonden. Als andere zoekwoorden ook stijgingen op de rankings zien, krijgt de gehele website meer relevantie en autoriteit. Dit verstevigd ook de top posities die behaald zijn.

  • Link naar relevante websites

Niet alleen websites die naar jou linken zorgen voor relevantie. Zelf links naar relevante websites opstellen kan soms even belangrijk zijn. Dit moeten wel websites zijn die autoriteit hebben in de branche waarin je begeeft. Denk hierbij aan universiteit websites, belangrijke bloggers of online magazines etc. Zo krijgt Google een nog beter beeld van de waarde van jouw content en website.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter