door Pim Kuhbauch

Een belangrijk onderdeel van het SEO traject is linkbuilding. In dit blog heb ik al is kort uitgelegd wat dit precies inhoudt en wat het kan betekenen voor uw bedrijf. In dit blog gaan we hier iets dieper op in om een beter beeld te krijgen van linkbuilden en welke afwezigen er worden gemaakt.

Linkbuilding SEO

Linkbuilden?

Linkbuilden is het proces om op andere website een link naar je eigen website te krijgen. De beste manier om dit voor elkaar te krijgen is om goeie content te schrijven die andere website willen delen. Goede content heeft als eigenschap dat er vaker op gereageerd wordt en wordt ook sneller gedeeld via social media.

Naast goede content zijn er ook zeer veel website die links van website plaatsen als het relevant genoeg is. Denk hierbij aan branche website die een lijst met bedrijven willen weergeven Ook een algemene website voor bedrijfsinformatie geven vaak links door om website beter bereikbaar te maken.

Hoe helpt dit mijn SEO?

Google gebruikt heel veel aspecten van een website om te bepalen hoe ‘goed’ uw website is. Links worden door Google gebruikt hoe populair en relevant uw website is vergeleken uw concurrenten. Website met veel relevantie content en dus links die hier naar refereren worden als goed en relevant ingeschaald. Er is dus altijd sprake van een wisselwerking. Een website met heel veel goede content zonder links schiet niet op. Hetzelfde geldt voor een website met een gigantisch aantal links zonder relevante content.

Welke websites naar jouw website linken worden door Google gecontroleerd en beoordeeld om een bepaalde waarde te krijgen. Dit is om te voorkomen dat er niet link spam plaatsvind. Dit is een groot aantal links hebben die eigenlijk geen waarde vertegenwoordigen.

Het is aan te raden niet alleen maar binnenkomende links te hebben op je website. Voor de kwaliteit en relevantie is het verstandig ook naar andere websites te linken op je eigen website. Dit zorgt voor een duidelijker link profiel en geeft meer waarde aan uw website.

Hoe zorg je voor deze links?

Er zijn zeer verschillende manieren om links te krijgen. Om het belang aan te geven van goede content en de mogelijkheden die je hiermee hebt geef ik 3 van de belangrijkste manieren van linkbuilden aan.

Maak content die mensen willen delen. Het is voor website altijd interessant om informatie op de website te zetten. Denk hierbij altijd aan de inhoud en of het voor de lezers uitnodigt om te delen. Door het gebruik van de juiste kopjes, plaatjes geef je de pagina of blog meer waarde mee. Dit is sneller te delen en zorgt ervoor dat andere websites eerder naar jouw website gaan linken.

Probeer je website of blog te linken aan branche gerelateerde websites. Op deze manier krijg je snel meer waarde en relevantie als website. Met deze manier ben je vooral op zoek naar website die een goede ranking hebben in Google, zodat ze jou kunnen helpen. Vooral blogs en informatie met unieke content zal sneller geaccepteerd worden.

Deel je interessante content op social media. Nu is het binnen SEO de vraag of het delen van content via social media zorgt voor een betere ranking. Het is wel een goede manier om nieuwe content snel bekend te maken en te laten indexeren door Google. Tevens zorgt het ook voor nieuwe bezoekers naar je website. Met wat geluk delen ze het zelf of plaatsten ze een link naar jouw website.

Er zijn bij linkbuilden ook zeer veel aspecten die juist de website kunnen schaden. Lees daar alles over in het volgende blog!

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.