door Pim Kuhbauch

Vraag je aan 100 SEO’ers wat de belangrijkste ranking factor is, krijg je veel verschillende antwoorden. Uiteraard komen er zaken voor als goede content en goede links naar je website. Toch is het uiteindelijk ‘engaged’ maken van website bezoekers van groot belang. Hier is de doorklik ratio een uitstekende factor voor om te meten. Maar hoe verhoog je de doorklik ratio?

Welke redenen zijn er voor een lage doorklik ratio?

Als SEO’er wordt er altijd gelet op relevante keywords in de wetenschap dat het interessant is voor de doelgroep. Gevolg hiervan is dat bijna alle titels op elkaar gaan lijken. Door de standaard SEO regels aan te houden zullen veel zaken standaard worden gebruikt: keywords, uitroepteken, dikgedrukte termen. Dit leidt uiteindelijk tot wat mooie standaard titels die niet echt zorgen voor een betere doorklik ratio.

Een strategie die steeds meer wordt toegepast op bijvoorbeeld nieuws websites zijn zogenaamde click-bait titels. Nu zijn die op veel website heel erg spammy en sluiten niet altijd aan op de content die er in staat. Gebruik je deze strategie in combinatie met de juiste keywords krijg je veel betere resultaten. Gelukkig is er ook een tool om je een beetje op de juiste weg te helpen.

doorklik ratio

Zoals in de afbeelding te zien is zijn de juiste vraagstellingen en uitleg titels het meest effectief. Dit komt ook vaak overeen met het onderwerp waar gezocht naar wordt. De intentie van mensen die informatie willen over CTR (doorklik ratio) gaat vooral gepaard met uitleg of gebruik van deze ratio. Met deze titels weten bezoekers sneller waar het over gaat. Aan het aantal shares te zien is duidelijk op te maken de er grote tevredenheid is over de gelezen content.

Enkele aspecten die het meest handig zijn om te gebruiken in een titel zijn:

  • Type content

Een titel moet duidelijk maken wat er in de inhoud staat. Gaat het over uitleg, wordt er een vraag beantwoord etc.

  • Emotie aspect

Het gebruik van woorden als, grappig, inspirerend, briljant geven een bepaalde lading aan een stuk content. Je moet hier niet mee overdrijven natuurlijk, maar toepassen bij de juiste type content.

  • Een bepaalde belofte.

Als je iets wilt uitleggen aan de lezer is het handig om te weten of ze daadwerkelijk er wat aan hebben. Een titel als ‘Met deze 5 tips maak je de perfecte steak’ dekt gelijk de lading wat je wilt vertellen.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter