door Sabra Issa

Nadat Pim in een serie blogs heeft uitgelegd hoe onze SEO trajecten verlopen, kan ik natuurlijk niet achterblijven. Ik mag dan misschien een chaotische designer zijn maar ook mijn producten verlopen via een duidelijk proces.

In deze serie blogs leg ik uit hoe dat traject verloopt en op welke manier ik er voor zorg dat mijn design zowel de wensen van de klant, als de eisen van de SEO-er en programmeur in kaart brengen. Dit blog gaat over de start van zo’n traject: de intake, het palet en de design elementen.

Intake (oftewel, op kosten van de zaak koffie leuten met je klant)

Enkele keren per maand ga ik daadwerkelijk de deur uit en begeef ik me onder de mensen. Het is Intake Dag. Ik vind dat oprecht leuk omdat het vage beeld wat ik heb van een klant – op basis van wat onze communicatie meneer mij verteld – op die manier wat concreter wordt.

Klanten vertellen ook vaak enthousiast over hun product of dienst. Het is voor mij echter nog belangrijker om te weten hoe dit product of deze dienst op de beste manier visueel overgebracht kan worden. Mijn vragen tijdens zo’n intake hebben als doel om de volgende kenmerken te verduidelijken:

  • Wat zijn de voornaamste kenmerken van je doelgroep?
  • Op welke manier kunnen we het beste converteren?
  • Welke modules kunnen we inzetten om de hoogst haalbare ROI te garanderen?

Na de intake ontvang je als klant een planning van mij, met een aantal controlemomenten. Deze controlemomenten neem ik meestal telefonisch af. De werkzaamheden kun je altijd inzien op onze demo server.

Kleurenpalet en lettertypes

Stiekem is dit mijn favoriete onderdeel. Geen zoekwoordenonderzoeken waarmee ik om de oren gemept wordt. Geen piepende copywriter of chagerijnige programmeur. De start van het design proces is net vakantie. 🙂

Het kleurenpalet voor een webdesign houdt rekening met de vragen uit de intake: doelgroep en conversie. Bepaalde kleuren worden door bezoekers geassocieerd met kenmerken zoals “vertrouwd”, “zakelijk” of “luxe”.

Naast deze stijlkleuren moet een palet altijd een conversiekleur hebben. Deze kleur contrasteert en valt daarom op.

Lettertypen mogen best een beetje creatief zijn, maar het belangrijkste is leesbaarheid. Ik probeer lettertypen uit in verschillende afmetingen en controleer of ze op alle apparaten scherp en netjes leesbaar zijn.

Design traject
Het kleurenpalet van Blue Leopard

Design elementen

De tweede design stap zijn de elementen. Voordat ik daadwerkelijk je website ga ontwerpen, denk ik eerst na over hoe ik een stijl kan bepalen voor elementen zoals knoppen, iconen, formuliervelden en lijsten.

Ik doe dit niet in Photoshop en ik lever je geen bestanden aan die niks te maken hebben met het internet: deze elementen staat direct online op onze demo server.

Zo kun je niet alleen zien hoe het er ‘in het echt’ uitziet; je weet ook meteen hoe ze zich gedragen op een mobiel apparaat. Al onze producten zijn namelijk standaard responsive.

Controlemoment

Na de oplevering van het palet en de design elementen, neem ik telefonisch contact op met de klant en vraag heel voorzichtig “Eh…en? Wat vind je er van?…”

Ik leg ook uit waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt. En hoe deze het ontwerp van de website gaan beinvloeden. Na akkoord beginnen we meteen aan deze stap; in mijn volgende blog ga ik verder over het ontwerp van de templates.

 

Laat een reactie achter