door Pim Kuhbauch

Bij het grote SMX Advanced Conference, waar alle zaken van SEO en SEA worden besproken is er ook goed gekeken naar lokale vindbaarheid. Omdat het algoritme van Google bepaald hoe de zoekresultaten er uit zien, is er altijd een zoektocht gaande om te onderzoeken wat de belangrijkste factoren zijn. Het onderzoek wat besproken werd richtte zich vooral op zeer gangbare beroepen als tandarts, advocaat etc.

Lokale vindbaarheid

Wat zijn de belangrijkste factoren voor lokale vindbaarheid?

Het onderzoek geeft niet direct aan wat nou de top 10 meest belangrijke factoren zijn. Wel zijn er uit de resultaten 5 factoren gevonden die een zeer positieve correlatie hebben met lokale zoekresultaten. Hier goed op scoren is dus van groot belang om goed gevonden te worden.

Links geven de sterkste correlatie weer. Dus het blijft cruciaal voor websites om te linkbuilden en het liefst op zo goed en relevant mogelijke websites. Ook zijn website die al langer meedraaien en goed geoptimaliseerd zijn meestal beter vindbaar. Snel scoren is bij Google vaak geen weg naar succes.

Website kwaliteit wordt ook meegenomen in het bepalen van de zoekresultaten. Hierbij is vooral van belang welke informatie er op de website staat en hoe de content is geoptimaliseerd. Denk hierbij aan afbeeldingen, video’s en de hoeveelheid informatie.

Reviews en vermeldingen geven een bepaalde betrouwbaarheid aan een website. Vooral als deze in de omgeving zitten waarin een zoekopdracht wordt uitgevoerd. Dit zorgt ervoor dat de website eerder hoog in de zoekresultaten verschijnt.

Zoals te verwachten valt is het optimaliseren van Google Mijn Bedrijf een van de meest urgente zaken voor lokale vindbaarheid. Reviews, veel foto’s en correcte bedrijfsinformatie zorgen allemaal voor een positieve correlatie. Dit is niet alleen van belang voor de zoekresultaten, maar ook de conversie.

Opvallende zaken waarbij er geen correlatie was is het vermelden van de stad of provincie in het Google mijn bedrijf profiel, hoewel dit wel vaak als top advies werd gegeven door de online branche. Tevens blijft dat het zoekwoord in de bedrijfsnaam hebben staan nog steeds 1 van de belangrijkste factoren is. Wat zich soms vertaalt in een hoop spam websites en dus eigenlijk verholpen moet worden.

Al met al zijn er enkele interessante zaken naar voren gekomen door dit onderzoek. In de loop van maanden zal er nog meer informatie vrijkomen uit dit onderzoek om lokale vindbaarheid nog meer te verbeteren.   

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter