door Pim Kuhbauch

Door het aanpassen van de layout van advertenties door Google zijn er ook op SEO gebied aanpassingen waar gelet op moet worden. In dit blog heb ik de veranderingen al is doorgenomen. Dit was alleen van toepassing op de betaalde advertenties en de grootste veranderingen hierin. In dit blog leg ik uit wat de impact is voor de organische zoekresultaten en SEO.

De aanpassingen die gedaan zijn, hebben vooral betrekking op advertenties via Google AdWords. Vooral het verschil in het aantal mogelijke advertenties is het meest ingrijpend. Hebben deze aanpassingen dan ook daadwerkelijk invloed op het organisch zoekverkeer?

De grootste reden voor de aanpassingen komt door de explosieve groei in mobiel zoekverkeer. De layout van een desktop komt nu meer overeen met de mobiele layout wat voor de gebruiker duidelijker en overzichtelijker is. Vooral voor de relevantie van de zoekresultaten kunnen advertenties het verschil maken. Hierdoor wordt bij zoekopdrachten de gebruiker minder snel naar een verkeerde website gestuurd.

De impact op organische zoekresultaten

Een regel die van toepassing is op zoekresultaten is hoe verder je van de bovenkant vandaan bent, hoe lager de doorklik ratio is. Omdat er in plaats van 3 nu 4 advertenties boven de zoekresultaten staan, heeft dit hier direct invloed op. Dit is ook 1 van de redenen waarom lokaal zoekverkeer zo belangrijk is. In het nieuwe overzicht komen eerste betaalde advertenties, dan de lokale zoekresultaten en ten slotte de organische resultaten. Omdat je zo hoog mogelijk wilt staan is een strategie van betaalde advertenties, lokale optimalisatie naast SEO van groot belang.

Omdat je niet wil dat door de verlaging van organische zoekresultaten, de vindbaarheid wordt verlaagd, moet je hierop inspelen. Een website moet er op ingesteld zijn om bezoekers via verschillende manieren te ontvangen. Organische zoekverkeer moet nog steeds leiden naar relevante pagina’s die aansluiten aan de zoekopdracht. Advertenties moeten naar landingspagina’s verwijzen waar de gebruiker direct mee verder kan.

Zo heeft de impact van het zoekverkeer direct een gevolg op de website zelf. Feitelijk concurreer je met jezelf door te focussen op betaalde, lokale en organische resultaten. Bij elkaar is het alleen een versterkende concurrentie. Om online goed vindbaar te zijn is het niet meer een kwestie van het focussen op een bepaald aspect. Elk onderdeel werkt met elkaar samen en richt zich op de motivatie van de gebruiker. Zo zorg je ervoor dat je altijd de meest relevante informatie kan geven.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter