door Pim Kuhbauch

Hoewel ik begonnen ben met het specialiseren in SEO, zijn voor mij alle mogelijkheden die online marketing biedt zeer interessant. Iets wat vaak synoniem wordt gebruikt met SEO is SEA. SEA draait om de betaalde advertenties die je door Google kan laten plaatsen bij bepaalde zoekopdrachten. In dit blog geef ik een introductie wat de mogelijkheden zijn met SEA en hoe het u kan helpen.

illustratie adwords-09

Met SEA betaal je een zoekmachine om advertenties te plaatsten bij specifieke zoekopdrachten. Deze zullen dan ook alleen verschijnen bij vooraf aangegeven zoekopdrachten. Met SEA kan je op een snelle manier zeer gericht mogelijke klanten aantrekken. Afhankelijk van de prijs voor een klik op een advertentie, heeft het ook een lage economische drempel.

Bij het uitvoeren van een zoekopdracht geeft Google altijd 2 soorten informatie. De betaalde advertenties aan de bovenkant van de zoekresultaten en 10 zoekresultaten die het meest relevant zijn. Deze 10 zoekresultaten zijn het resultaat van SEO en geeft vooral relevantie voor de gebruiker. De advertenties zijn vaak veel meer gericht op een specifiek onderwerp. Met de juiste advertentie, help je mensen direct door ze naar een goede pagina op de website te sturen. In onderstaand screenshot zie je goed de posities en verschillen van de betaalde en organische zoekresultaten

SEA voorbeeld

Met behulp van bijvoorbeeld Google Adwords kun je advertenties maken voor specifieke producten of diensten. Vooraf krijg je een indicatie hoeveel dit moet kosten, waarbij er per klik betaald wordt. Stel u heeft een budget van 100 euro per maand en een ‘cost per click’ is 25 cent, dan kunt u 400 bezoekers verwachten voordat uw budget voor de maand op is.

Vergeleken met meer traditionele vormen van marketing heeft SEA het voordeel dat het alleen mensen aantrekt die ook daadwerkelijk naar een bepaald product of dienst zoeken. U kunt hier dan ook speciaal een webpagina voor inrichten om de bezoeker zo volledig mogelijk van informatie te voorzien.

Om als bedrijf SEA toe te passen zijn er 3 stappen die ondernomen moeten worden voor een succesvolle campagne.

Een zoekwoorden onderzoek is noodzakelijk om te bekijken welke zoekopdrachten voor uw bedrijf interessant zijn. Ook krijgt u een indicatie van de mogelijke kosten die bepaalde zoekopdrachten hebben. Het selecteren van de juiste zoekopdrachten is van cruciaal belang.

Een landingspagina waarnaar de advertentie verwijst moet aangemaakt worden. Deze pagina is specifiek bedoeld om de advertentie te ondersteunen. Dit is vaak een pagina met informatie die alleen relevant is voor het product of dienst die de advertentie aanbiedt.

Advertenties maken voor de zoekopdrachten die het bedrijf het best kunnen helpen. Er is niet heel veel ruimte voor een advertentie. Er moet dus zo kort en bondig mogelijk worden aangegeven wat de advertentie aanbiedt en waarom uw bedrijf de beste keuze is.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter