door Pim Kuhbauch

Nadat de website van de klant is geoptimaliseerd gaan we naar de volgende stap in het SEO traject: Linkbuilding. Met andere woorden is dit een vermelding krijgen van de website van de klant op andere websites. Goede voorbeelden hiervan zijn een vermelding op een startpagina voor uw branche, een online artikel over uw bedrijf of een verwijzing van een klant naar uw website.

Waarom is linkbuilding noodzakelijk?

Het is natuurlijk leuk om een mooie website te hebben, toch moet deze website ook een bepaalde waarde hebben. Deze waarde gaat dan over de relevantie en de kwaliteit van de website. De kwaliteit kan door het optimaliseren van de website prima gedaan worden. Voor de relevantie is linkbuilding een uitstekende manier om de waarde van de website te verhogen. Hoe vaker uw website op andere websites wordt vermeldt, hoe meer relevantie uw website heeft.

In het SEO traject houden we deze waarde altijd bij om te zien hoe uw website het doet. Met de nulmeting beginnen we hier al direct mee en door linkbuilding zal uw waarde direct stijgen. Linkbuilding is niet alleen van belang voor de extra waarde, ook zal u meer bezoekers naar uw website krijgen die via een vermelding zijn gekomen. Dit zijn direct bezoekers die geïnteresseerd zijn in uw branche en producten of diensten.

Hoe gaat linkbuilding precies in zijn werk?

Het is dus de bedoeling om vermeldingen te krijgen op andere website. Nu is het belangrijk dat dit relevante en goede websites zijn. Dit geeft meer waarde aan de website van de klant aangezien de vermelding ook van een relevantie website komt met een goede waarde. Om duidelijk overzichtelijk te werk te gaan stellen we een lijst op met interessante websites. Dit kan gedaan worden door vermeldingen van concurrenten in te zien, branche websites op te zoeken etc.

De websites die uiteindelijk in de lijst komen worden gecontacteerd om een vermelding te krijgen. Dit alles wordt dan bijgehouden om aan de klant de voortgang te communiceren. In dit SEO traject zoeken we vooral websites op die graag de website willen vermelden zonder grote artikelen en informatie. Deze zijn echter wel relevant omdat het over de branche gaat waarin de klant werkt en veel concurrenten er ook te vinden zijn. We stellen bij Blue Leopard wel eisen aan de website waarop onze klanten geplaatst worden. Niet relevante en slechte websites worden vermeden. Deze doen namelijk meer kwaad dan goed.

Wat voor soort websites worden benaderd?

Zoals eerder is aangegeven kijken we vooral naar relevante websites voor de klant. Dit zijn websites die bedrijven promoten van de branche waar de klant in werkt, blogs over producten of diensten van de klant en andere overzicht pagina’s. Binnen dit SEO traject zijn dit vooral de websites die benaderd worden. Het voordeel hiervan is dat je snel goede en relevante links kan binnen halen.

Met het uitbreiden van het SEO traject gaat het linkbuilden uiteraard verder. Dan worden website benaderd die nieuwsartikelen schrijven over de branche, websites van bloggers die over de branche een mening hebben en nog veel meer. Door deze stap voor stap benaderingen wordt de website van de klant steeds relevanter en waardevoller.

Omdat we niet zomaar de website van de klant op elke website willen krijgen kijken we altijd naar de volgende punten:

  • Relevantie
  • Kwaliteit

De website van de klant valt binnen een bepaalde branche. Links van website die hier ook over gaan hebben dus meer waarde dan iets totaal ongerelateerd. Dit wordt ook meegenomen door zoekmachines die veel waarde hechten aan deze relevantie

De kwaliteit van de link gaat vooral over de website waarde. Websites die goed staan aangeschreven en autoriteit hebben geven de website van de klant meer waarde. Een goed voorbeeld is een artikel over uw bedrijf op de website van een gerenommeerd branche magazine.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter