door Pim Kuhbauch

Sinds SEO ‘bestaat’ heeft linkbuilding altijd al een grote rol gespeeld in de vindbaarheid van een website. Zelfs voordat Google begon met het indexeren van websites met onder andere het aantal links als graadmeter. Het sturen van bezoekers naar jouw website door een andere website jouw te laten vermelden was al snel een goede strategie. Naar verloop van tijd werd het echter meer een robotachtige strategie en werd er veel misbruik van gemaakt (SPAM). Tegenwoordig beweegt linkbuilding meer en meer naar een netwerken-achtige strategie.

Voorheen ging het bij linkbuilden puur om de kwantiteit van links. Google vindt het onnatuurlijk binnen halen van links al snel spam en heeft geen meerwaarde voor een website. Iets waarin ik in dit blog al is naar gerefereerd heb. Doordat de waarde van goede links steeds belangrijker wordt, zal je hier dus ook meer tijd en moeite in moeten gaan steken.

Voor waardevolle links is persoonlijk contact nodig.

Om de meest waardevolle en relevante links te krijgen is het noodzakelijk om zelf een outreach te doen naar personen en website eigenaren die bepalen of jouw website waardevol is. Elke website die zonder enig contact automatisch links op een website plaats zijn niet meer de websites waar je waarde uit haalt, een uitzondering daargelaten.

De belangrijkste maatstaf is relevantie. Het algoritme van Google is tegenwoordig zo ver dat het hele teksten kan analyseren en aan elkaar kan koppelen. Daarom zijn websites die in uw branche fungeren automatisch relevanter. Het is daarom verstandig om deze personen zelf te benaderen en de inhoud van jouw website te laten zien. Dit zorgt ook direct voor een grotere vertrouwensband.

Wat zijn de richtlijnen voor deze aanpak?

Om deze strategie goed toe te passen zijn er algemene richtlijnen die een goed aangeven waar vooral op gelet moet worden.

Focus op bezoeker eerst. Voor het zoeken en prioriteiten stellen aan links dient dit altijd meegenomen te worden. Op welke websites zullen bezoekers eerder geneigd zijn om door te klikken? Welke websites zullen bezoekers als meer relevant ervaren ten opzichte van een andere website? Dit zijn vragen die standaard meegenomen moeten worden.

Bekijk de context waarin een link naar jouw website wordt geplaatst. Zal een bezoeker er snel op klikken en is het ook daadwerkelijk relevant als ze op jouw website verschijnen. Je wilt natuurlijk dat bezoeker die op jouw website komen er ook daadwerkelijk wat aan hebben.

Persoonlijk contact dient op een correcte manier uitgevoerd te worden. Zorg voor een goed contact en investeer in de relatie die je opbouwt met je contacten. Die zorgt op de lange termijn op een groot netwerk waaruit je kan putten.

Focus op de relevantie die een mogelijke link kan hebben. Zowel voor degene die een link plaatst als waar de het heen verwijst. Als je niet duidelijk kan maken waar de relevantie vandaan moet komen, dan is een link plaatsten meestal geen goed idee.

Zoek links die waarde geven aan je eigen website, de website die de link plaatst en de bezoeker die op de link moet klikken. Links die aan alle eigenschappen voldoen zijn de links waar je de meeste waarde uitgaat halen. Zowel in relevante bezoekers als online vindbaarheid.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter