door Pim Kuhbauch

Door het weergeven van lokale zoekresultaten is het vooral voor MKB’ers erg belangrijk om hier gebruik van te maken. Niet alleen een goed en volledig Google+ profiel kan hier bij helpen. Door content te schrijven over je vakgebied en dit vooral lokale relevantie geeft, worden veel mensen bereikt die in uw doelgroep en afzetgebied vallen. Het verhoogt dus de lokale vindbaarheid.

Een grote valkuil waar veel bedrijven in trappen is dat content als een blog teveel gebruikt wordt als zelf promotie tool. Als er überhaupt al vaak een update komt op een blog. Dit zorgt er voor dat bezoekers niet snel ‘volgers’ van de website willen worden of interactie tonen op bijvoorbeeld social media.

Er zijn talloze voorbeelden van websites die, ondanks hun eerste plek op de zoekresultaten niet echt verder komen. De bezoekers aantallen stagneren en interactie blijft achter. Vooral voor bedrijven die zich wat meer lokaal oriënteren blijken er veel kansen te liggen door content te schrijven over het afzetgebied waarin het bedrijf zich begint. Hoewel er altijd wel een link moet zijn met de goederen en diensten die een bedrijf levert, is dit niet het hoofddoel.

Lokale vindbaarheid in de praktijk

Stel een bedrijf in Rotterdam houdt zich vooral bezig met techniek en industriële zaken. Content schrijven wat interessant is binnen deze branche met een lokale toon is dan een goede keuze. Onderwerpen over welke interessante functies er zijn in de haven bijvoorbeeld. 10 redenen waarom werken in Rotterdam perfect voor technische mensen is. Dit zijn slechts 2 voorbeelden van content die lokaal is, maar wel direct een link geeft tussen doelgroep en afzetgebied.

De belangrijkste voordelen voor het richten op lokale content zijn:

  • Bezoekers blijven langer op de website
  • Bezoekers krijgen een eerste indruk van het bedrijf
  • Er wordt een basis gelegd om nieuw klanten te trekken
  • Vergroot engagement bij je doelgroep op lokaal niveau

Omdat het schrijven van blog artikelen soms lastig is om mee te beginnen is dit ook een goede basis om te leggen. Door het lokaal te houden vind je zelf ook sneller relevante zaken om over te schrijven omdat je er meer kennis over hebt. Deze expertise komt dan ook direct beter over naar bezoekers van de website.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter