door Pim Kuhbauch

Google Mijn Bedrijf is het platform waar je het Google+ bedrijfsprofiel kan onderhouden en verbeteren. Naast dat het informatie geeft over het bedrijf zelf is het van meerwaarde voor de lokale zoekresultaten. In dit blog heb ik aangegeven welke voordelen dit nou precies geeft. Google wil deze voordelen steeds meer uitbreiden, waarvan ik er in dit blog een paar van uitleg.

Google Mijn Bedrijf

Google heeft recentelijk de help pagina aangepast. Hier hebben ze het vooral over relevantie, afstand en prominentie van de zoekresultaten en hoe uw bedrijf hier in staat. Vooral over lokale zoekresultaten was hier lange tijd niet heel veel informatie over. Door de update van deze pagina is hier nu een beter inzicht in te krijgen.

Om een goed profiel op stellen moet het voldoen aan een paar eisen. Er moet zoveel mogelijk relevante informatie worden gegeven (openingstijden, branche etc.), een aantal reviews over het bedrijf van klanten of hoeveel foto’s er geplaatst worden. Dit is vooral relevant voor hoe je in de zoekresultaten naar voren komt en geeft direct een indruk aan mogelijke bezoekers.

Lokale rankings

Zoals aangegeven bekijkt Google vooral de zaken relevantie, afstand en prominentie als het gaat om de lokale rankings. Door het correct toevoegen van deze informatie kun je deze zaken positief beïnvloeden.

Met betrekking tot relevantie gaat het vooral om de juiste bedrijfsinformatie. Welke branche zit het bedrijf? Welke specialisatie richt het bedrijf zich op? Hoe meer gericht de zoekopdracht is, hoe sneller je dan tussen de relevante zoekresultaten komt.

Voor afstand wordt gekeken naar de letterlijke afstand tussen de plaats van de zoekopdracht en de plaats van het bedrijf. Zoek je als bewoner in Rotterdam naar een restaurant is het verstandig als restaurants de juiste adres gegevens doorgeven om gevonden te worden. Dit helpt ook om zoveel mogelijk relevante zoekopdrachten te krijgen. Een restaurant uit Arnhem heeft natuurlijk weinig te zoeken in dit voorbeeld.

Het deel prominentie bekijkt vooral de totale bekendheid van een bedrijf. Hier zullen ook vaak bedrijven tussen staan die offline al zeer groot zijn. Denk hierbij aan een bekend museum of winkel die al door veel personen herkent wordt. Toch komt bij prominentie ook het aspect van SEO om de hoek kijken. Hoe een bedrijf SEO technisch ervoor staat, het aantal reviews op het Google+ profiel en de score hiervoor zullen het bedrijf doen stijgen in de lokale zoekresultaten.

Door het goed gebruik maken van Google Mijn Bedrijf kunnen deze positieve punten allemaal gebruikt worden om beter lokaal vindbaar te worden. Met de ontwikkeling en focus van Google op dit aspect is het daarom verstandig deze zaken goed in de gaten te houden.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter