door Sabra Issa

De beruchte ‘fold’ is al jaren een onderwerp van gesprek, irritatie en mantra’s. De ene marketeer zweert dat het ontkennen ervan de nekslag voor je conversie betekend. De ander ontkent stellig het bestaan terwijl hij genadeloos over zijn scrollmuis wrijft.

Is scrollen nu daadwerkelijk zo’n gebruiksprobleem? Is het nodig om je bezoeker tijdens de eerste indruk te overvallen met een call-to-action? En wat zou er in het ideale geval dan boven die ‘fold’ moeten staan?

Een vouw in m’n website?!

Allereerst even wat uit de wereld helpen; er bestaat geen fold. De fold – of vouw als je wil – is de onderkant van je scherm. Alles boven de vouw is wat je ziet zonder te scrollen. Daarom bestaat ie dus ook niet. Ik zie meer content op m’n 30” inch scherm dan m’n collega op z’n 13” laptop. Daarnaast hangt al dat ook nog eens af van je schermresolutie.

Het punt is dus dat er geen vaste fold bestaat, enkel een gemiddeld minimum. Voor mobiele apparaten zijn websites prima te optimaliseren, dus die tellen we voor deze case even niet mee.

Conversie boven de vouw

De juiste informatie op z’n tijd

Het is heel gebruikelijk om de laatste jaren je CTA boven de fold te houden. Waarom ook niet? Weten mensen meteen dat ze er op moeten klikken, zonder er naar te hoeven te zoeken. Het probleem met gebruikelijk, is dat het een gewoonte wordt. Er van uit gaan dat een knop per definitie beter converteert boven de fold slaat nergens op. Waar het gebruikersgedrag slimmer en gecompliceerder wordt, geldt dit ook voor de mogelijke oplossingen voor dit soort cases.

De juiste content boven de fold, zo kijken we er nu tegen aan. En in veel gevallen is dat een call-to-action, maar niet altijd. De call-to-action is precies wat het zegt dat het is: een oproep om actie te ondernemen. Een doel. En een doel moet bereikt worden met middelen.

  • positieve aandacht: vind ik het leuk wat ik zie?
  • herkenning: ben ik op de juiste pagina?
  • vertrouwen: kan ik deze aanbieder vertrouwen?
  • aanbod: is de informatie of het product wat ik zoek makkelijk te vinden?

Die middelen zijn het focus punt van hedendaagse marketing, hoewel ze rusten op marketing modellen uit de tijd dat mijn moeder nog lang haar had. AIDA is een goed voorbeeld. Ik kan AIDA (Attention, Interest, Decision, Action) heel droog uitleggen, maar jij kijkt veel liever naar Alex Baldwin:

Boven of beneden?

De juiste plek is niet perse boven of beneden. De enige juiste plek is nadat je bezoeker genoeg heeft gezien om vertrouwen in je te hebben en voordat ie je zat is. Dat klinkt vaag maar dat hoeft het niet te zijn. Je moet jezelf alleen heel oprecht afvragen waar jouw bezoeker naar op zoek is. En niet waar jij naar op zoek bent.

In 1997 gaf Nielssen aan dat slechts 20% van de bezoekers naar beneden scrolde. Logisch dat je dan je zaakjes naar boven gooit. Maar in 1997 had ik ook nog geen scrolmuis. Ik had ook geen telefoon met apps waarbinnen scrollen bijna een tweede natuur is. Daarnaast was ik redelijk snel onder de indruk van je content, als deze een beetje leuk in elkaar stak.

In 2015 heeft die 80% geen-zin-om-te-scrollen doelgroep misschien nog steeds geen zin om te scrollen. Maar ze zijn ook niet meer dezelfde groep uit 1997. De huidige bezoeker heeft meer broertjes dood; aan opdringerige marketing, schreeuwende teksten en vage beloftes die geen vertrouwen wekken.

Vergelijk het eens met de etalage van een winkel. Een lege etalage trekt geen enkele koper. Potentiele kopers die langslopen zullen waarschijnlijk denken dat je winkel failliet is gegaan. Dus zet je producten in je winkel.

Mijn grootste irritatie (afgezien van mijn favoriete winkel die failliet gaat) is aangetrokken worden door een product in de etalage en er binnen achterkomen dat het product niet meer verkocht wordt. Daarom zorgt een goede winkelier ervoor dat zijn etalage een goede weergave is van zijn aanbod.

Daarnaast wil ik niet overladen worden met producten. Een leuke aanbieding zou me overtuigen. En wat sfeer en stijl kan ook geen kwaad.

Conclusie

De eerste indruk blijft altijd belangrijk. Dus plaats je je call-to-action nog steeds boven de fold. Maar denk er op een moderne manier over na. Is het meteen duidelijk wat het doel van de website is? Op welke manier leg je uit wat deze call-to-action je bezoeker gaat opleveren?

Daarnaast is het belangrijk om het gedrag van je bezoeker te analyseren. Blijft de gemiddelde bezoeker langer dan een minuut op je homepagina? Dan kan het zijn dat hij op zoek is naar iets wat niet meteen duidelijk is. Klikken veel mensen door om je content te lezen? Maak daar gebruik van en plaats op je content pagina’s een subtiele call-to-action.

En blijf testen. Niemand heeft een eenduidig antwoord op de vraag wat werkt. Het verplaatsen of aanpassen van call-to-action en de bijbehorende meting geven aan wat werkt voor jouw doelgroep.

Volgende week schrijf ik verder over conversie in mijn blog “Converteren zonder knop”.

Laat een reactie achter