door Pim Kuhbauch

Als je niet beter zou weten, zou je zeggen dat Google het eind der tijden voor niet mobielvriendelijke websites heeft aangekondigd. Wat is er gaande?

Mobiele website

Vandaag past Google zijn mobiele zoekmachine-algoritme aan. Dit houdt in dat websites die mobielvriendelijk zijn hoger in de zoekresultaten komen, dan websites die niet mobielvriendelijk zijn. Lees onze eerste indruk van deze Google update.

Aankondiging

Google heeft de update begin februari aangekondigd, om bedrijven genoeg tijd te geven om hun website mobielvriendelijk te maken. Via deze pagina van Google kan je testen of jouw website mobielvriendelijk is of niet.

Waarom heeft deze update dan zoveel invloed? De cijfers liegen niet:

  • meer dan 50% van alle zoekopdrachten gebeurt op een mobiele telefoon
  • 90% van de gebruikers gebruikt desktop en mobiel bij het aankoopproces
  • 38% van de webshops in Nederland is mobielvriendelijk

Mobilegeddon - mobiel gebruikers gedrag

Lees meer over cijfers omtrent mobiel zoekverkeer in ons blog van volgende week.

Gevolgen

Voor deze update waren mobiele- en desktopzoekresultaten in principe hetzelfde. Dit wordt nu direct aangepast en zonder het label ‘voor mobiel’ daal je snel in de resultaten. Ook is het een indicatie voor mensen om niet op een website te drukken. Geschat wordt dat deze update invloed heeft op minimaal 11% van het mobiele zoekverkeer.

Is uw website klaar voor Google? Lees er meer over en vraag onze vrijblijvende QuickScan aan.

Er valt wel een kanttekening te plaatsten bij de impact als het gaat om langdurig bezoek en conversie. Mobiele gebruikers blijven niet lang surfen op een website die niet mobielvriendelijk, wat een direct gevolg heeft op de online aankopen. Lees binnenkort meer over conversie via je mobiele telefoon en hoe je dit verbetert.

We vragen ons natuurlijk allemaal af, wat de invloed gaat zijn op de ‘gewone’ zoekresultaten. Dat is op dit moment speculeren. Wat we ons al helemaal afvragen is hoeveel MKB’ers het bericht in Webmaster Tools is opgevallen. Wanneer was jij op de hoogte van deze update?

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Een reactie op “Mobilegeddon: het einde nabij?

  1. Pingback: Wat is een mobiele website? | Blue Leopard

Laat een reactie achter