door Pim Kuhbauch

Met Blue Leopard richt ik me veel op MKB bedrijven. Vooral voor deze bedrijven kan het aanbieden van informatie en tips veel invloed hebben. Iets wat voor MKB bedrijven al sinds jaar en dag belangrijk is, is mond tot mond reclame. In dit blog leg ik uit hoe SEO deze manier van reclame een extra duw in de rug kan geven.

SEO is vaak niet het eerste waar kleinere ondernemers aan denken om te gebruiken in de marketing strategie. In een eigen onderzoek van Blue Leopard voor de bouw is gebleken dat bijna 90% van de ondervraagden meer klanten haalt uit mond tot mond reclame dan online marketing. Dit verschil is vooral te wijten aan het ontbreken van online marketing.

Omdat mond tot mond reclame voor deze bedrijven nog steeds klanten oplevert, wordt er niet snel aan gedacht het één en ander te veranderen. Helaas zit er altijd een limiet aan deze manier van reclame maken. Op de lange termijn kom je toch tegen een plafond aan waar je zonder hulp niet doorheen kan komen. Hier kan SEO een grote rol in gaan spelen.

Hoe kan SEO mond tot mond reclame versterken?

SEO is er niet voor om mond tot mond reclame te vervangen. Het is vooral een middel om mond tot mond reclame te versterken. Vooral door het verbeteren van de lokale vindbaarheid kunnen kleine ondernemers veel nieuwe klanten binnen halen. Google gebruikt lokale zoekresultaten om vooral deze ondernemers meer ruimte te geven om zijn of haar bedrijf aan te prijzen. Met een Google+ profiel die wordt weergegeven op Google Maps sta je in de lokale zoekresultaten. Omdat klanten ook een review kunnen geven vindt er direct mond tot mond reclame plaats.

Lokale zoekresultaten zijn slechts een klein onderdeel van hoe SEO MKB bedrijven kunnen helpen, maar wat wel sneller resultaat kan bieden. Daarnaast kan SEO bedrijven een platform bieden door op internet meer aanwezig en vindbaar te zijn. Branche websites en blogs die naar uw website refereren zijn een extra stukje mond tot mond reclame wat online plaats vindt. Iets wat uiteindelijk ook weer op social media of ‘echte’ mond tot mond reclame wordt verspreidt.

Ontwikkel je bedrijfsreputatie

Mond tot mond reclame is afhankelijk van je klanten die jouw bedrijf willen aanbevelen. Helaas wordt dit nergens geregistreerd. SEO biedt deze optie wel door op de eerste pagina van Google te komen of veel positieve reviews te krijgen op je Google+ bedrijfsprofiel. Zo hebben mogelijke nieuwe klanten direct een goed inzicht in de reputatie en kwaliteit van het bedrijf.

SEO en mond tot mond reclame hebben allebei zeer positieve kanten. Door ze samen te voegen haal je het meeste uit beide marketing mogelijkheden.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter