door Pim Kuhbauch

Nadat het controle moment met de klant is uitgevoerd, gaat het SEO traject voor de klant echt beginnen. Bij Blue Leopard willen we alles zo goed mogelijk meten en in kaart brengen.

Hierdoor kunnen we klanten ook goed uitleggen wat er verbeterd moet worden en hoe wij daar voor gaan zorgen. Met deze meten is weten instelling starten we daarom altijd het traject met een nulmeting.

Waarom is het 0-Meting nuttig als klant?

Omdat het einddoel van een SEO traject het optimaliseren en verbeteren van de website is. Moet er wel duidelijk bekeken worden wat de belangrijkste verbeteringen zijn over de loop van het traject. Daarom voeren wij altijd een nulmeting uit die er voor zorgt dat alle belangrijke SEO aspecten in kaart worden gebracht. Hierdoor heeft een klant ook direct inzage hoe de huidige website er voor staat en waar de grootste focus op gaat liggen.

Omdat we de beste data willen hebben, is het van belang dat we altijd de Google Analytics gegevens krijgen van de klant. Als dit er niet is, stellen wij deze altijd in voor de klant om zo volledig mogelijke informatie te kunnen geven.

Hoe wordt een 0-Meting uitgevoerd?

Bij Blue Leopard willen we altijd zoveel mogelijke relevantie informatie hebben over de website van de klant. Hier gebruiken wij verschillende SEO tools voor die ons goed inzicht geven in bijvoorbeeld het aantal links wat naar de website verwijst, hoeveel bezoekers en nu maandelijks komen en op welke zoekwoorden de website gevonden wordt.

Vooral met Google Analytics kunnen we de website van de klant goed doorlichten en de meest relevante informatie vinden om aan de klant te presenteren. Dit wordt in een speciaal document aangeleverd aan de klant om een overzichtelijk beeld te krijgen. Na het traject is zo ook makkelijk te controleren welke verbeteringen er plaats hebben gevonden en of we aan de wens van de klant hebben voldaan.

Wat wordt er precies gemeten in een 0-Meting

De nulmeting bestaat uit 6 aspecten die behandeld worden:

  • Analytics
  • Waarde
  • Ranking
  • Backlinks
  • Groei
  • On Site

Bij het analytics aspect wordt er vooral gekeken naar zaken als het aantal bezoekers, de bounce rate, het door klik ratio, de conversie en het aantal minuten dat een bezoeker op de website doorbrengt. Deze waardes geven duidelijk aan wat de huidige status is van de website. Vooral het aantal bezoekers is een belangrijke waarde waar we in het SEO traject aan gaan werken.

De waarde van de website is een indicatie van de kwaliteit en relevantie van de website. Dit is een belangrijke score omdat je dit direct met je concurrenten kan vergelijken. Hierdoor kunnen we de klant ook beter adviseren over het aantal uur wat nodig is om de website goed te optimaliseren. Een erg lage score is bijvoorbeeld te tackelen door extra uren te linkbuilden voor de klant.

De ranking is een overzicht van populaire zoekwoorden in de branche van de klant. Om dit duidelijk aan te geven is er direct te zien hoe goed de website het doet. Het SEO traject is er om te zorgen dat dit een grote stijging krijgt. Dit is dan ook 1 van de meest belangrijke aspecten om een SEO traject op te meten.

Het aantal backlinks van de website wordt ook in kaart gebracht. Dit houdt in op hoeveel websites de website van de klant wordt vermeld en welke waarde deze links hebben. Om de relevantie en de populariteit van de website te verhogen worden er veel uren gestoken in het aanmaken van meer relevante links. Vooral in de website waarde en ranking.

De groei is een indicatie van het huidige organische zoekverkeer naar de website. Hoewel er nog geen duidelijk groei is te constateren, dient dit vooral als benchmark voor het SEO traject. Aan het eind van het traject wordt er weer gekeken naar dit cijfer en moet er een significante stijging plaats hebben gevonden.

Het laaste aspect is de on-site score van de website. Dit is een SEO technische indicatie over de kwaliteit van de website. Vooral aan het begin van het traject wordt er gewerkt om dit snel te verbeteren. De bezoeker van een website merkt hier namelijk ook en snelste iets van. Aan het einde van het traject moet dit cijfer een stuk hoger liggen.

Met deze meting kan de website van de klant eindelijk onder handen worden genomen. Hou mijn komende blog in de gaten voor het vervolg in het SEO traject van Blue Leopard.