door Pim Kuhbauch

Met de continue groei van mobiel zoekverkeer, wat sinds 2015 het desktop verkeer zelfs heeft ingehaald. Is het dus belangrijk om websites ook zeker voor mobiel zoekverkeer te optimaliseren. Aangezien de platformen mobiel en desktop veel verschillen hebben, moet er ook op andere zaken gelet worden bij beide platformen. Welke zaken het meest urgent zijn zetten we hier op een rijtje.

optimaliseren voor mobiel zoekverkeer

Gebruik maken van de juiste invul mogelijkheden.

Een groot nadeel van het gebruik van mobiele apparaten is manier van invullen van formulieren. Voor het switchen tussen letters en nummers is noodzakelijk. Een probleem die je bij desktop niet tegenkomt. Om dit te optimaliseren is het aan te raden om het juiste toetsenbord weer te geven. Als er een telefoonnummer moet worden ingevuld, moet automatisch het nummer toetsenbord worden weergegeven. Op deze manier lever je een stukje klantvriendelijkheid.

Maak geen gebruik van ‘hovering’.

Hoewel het redelijk logisch is, zie je op veel mobiele websites het zogehete hovering veel voorkomen. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van extra informatie of mogelijkheden als je met de muis erop staat. Bij mobile design is het daarom van belang alles interactief te maken. Hierdoor komt er meer informatie voorziening die je noodzakelijk acht voor de bezoeker.

Verklein de invul mogelijkheden.

Een ander veel voorkomend probleem is het niet aanpassen van invul formulieren. Vaak zijn desktop en mobiel hetzelfde ingesteld. Omdat op mobiele apparaten voor de snelheid en het gebruiksgemak hoog moet zijn, is het verstandig om alleen het meest noodzakelijke te vragen. Gebruik maar 1 balk voor voor en achternaam, vaak overbodige informatie als bedrijfsnaam weglaten. Vaak ben je met volledige naam, e-mailadres en optioneel telefoon nummer al klaar.

Maak meer gebruik van bellen voor call to action.

Tenzij er veel moeite er is voor gedaan is het bellen via desktop voor de meeste gebruikers niet mogelijk. Voor voor mobiel verkeer minus tablets is deze mogelijkheid uiteraard wel aanwezig. Het is dus van belang deze manier van conversie meer aan te sporen bij mobiele gebruikers. Zeker omdat de drempel van een telefoontje lager is dan het invullen van formulieren bij mobiel gebruik.

Gebruik een andere volgorde bij content.

Omdat het scherm bij mobiel gebruik kleiner is, leest de gebruiker toch vooral boven naar beneden. Omdat gebruikers een bepaalde verwachting hebben van een mobiele website is er vaak een andere volgorde beter om toe te passen. Een goede regel om aan te houden is het who, what, why principe. Op deze manier houd je bezoekers langer op de website.

In de snel veranderende online wereld is het altijd van belang om mee te gaan met de gebruikers. Speel op hun behoefte in en pas je snel genoeg aan. Zeker voor websites heb je altijd het voordeel van de data die je in kan zien. Zo kan je precies inspelen op het gedrag van je bezoekers.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter