door Sabra Issa

Ploggen is geen vies woord zoals je misschien zou vermoeden. Het staat voor “photo bloggen” en is het sneue nakomertje van de familie Blog en Vlog. De internet-expert in mij zegt dat het ook vast wat te maken heeft met de populariteit van Instragram en de sociale acceptatie van voyeurisme. Hoewel ik over dat laatste uiteraard geen mening heb.

Ploggen houdt dus in dat je gedurende een dag (of een week, maar dan ben je een loze amateur) foto’s maakt van wat je doet, daar wat bijschrijft en het in een blog zet. En dan heb je, voila een plog. Het hoeft niet boeiend of kwalitatief hoogstaand te zijn. De kernwoorden zijn hier veel en frequent.

Even afgezien van het feit dat het een van de meest oncharmante buzztermen is, die sinds de uitbraak van de pest verzonnen zijn, is de psychologie erachter interessant. Het concept is namelijk binnen blogland, in no time, rete-populair geworden. Zo populair zelfs, dat het mij heeft weten te bereiken. En ik lees niet eens blogs.

Spieken bij de buren

De behoefte van de mens om een kijkje te nemen in het leven van een ander is niks nieuws. En nee, ik ga niet de hegemonie van Twitter aanhalen. En ook de Prive niet. En ook niet de, bijna bedrijfsmatig gestructureerde, roddelmolen aan het hof van Lodewijk de 18e. Iedereen weet dat het zo is. De Pinterest Leugen is leuk, maar nog leuker is de naakte waarheid.

Een korte wandeling door de Google resultaten leverde niet alleen de gebruikelijke informatie-die-je-al-weet op, maar ook wat links naar blogs die hun statistieken van hun meest bezochte blogs delen. Je hoeft geen studie te hebben gedaan om te bedenken welke blogcategorie er met kop en schouders bovenuit stak. Zelfs op blogs die een full-time inkomen genereren, en zich in de eerste instantie focussen op product verkoop of beoordelingen, trekken deze fotodagboeken de grootste stroom bezoekers.

Leuk zeg. Maar wat heeft dit met marketing te maken?

Om nou al je klanten meteen aan te raden hun hele poppenkast online te gooien gaat een beetje ver. Wat wel belangrijk lijkt te worden is de nadruk op persoonlijkheid en de behoefte om iets anders te zien dan opgesmukte foto’s van je nieuwe Kantoor dat in werkelijkheid een deprimerend hok achterin een nog deprimerender industrieterrein is.

De bezoeker, ook wel bekend als je potentiële klant, wil weten wat er achter dat kantoor of magazijn zit. Hij wil betrokken zijn bij de gang van zaken binnen het bedrijf waar hij mogelijk zijn geld wil besteden. En betrokkenheid wordt niet gecreëerd door het delen van je jaarcijfers, maar door de anekdote over je kapotte koffieautomaat, je oververmoeide en hoogzwangere telefoniste en die 55-plusser die met een pijnlijk gezicht naar de nieuwste versie van Windows kijkt.

En de conclusie is?

Het blijft lastig om in je marketingtraject verder te kijken dan wat jouw doelgroep op dat moment van je vraagt. Doelgroepen zijn namelijk ook niet altijd eerlijk over hun behoefte. En al zijn ze wel eerlijk, dan weten ze vaak niet waar ze daadwerkelijk behoefte aan hebben. Het heeft dus geen enkel nut om je doelgroep te vragen wat je kunt doen om te zorgen dat ze gaan doen wat jij wilt. (en ja, ik citeer hier indirect Steve Jobs want nog geen koffie gehad)

Niets is enger dan een andere en minder bewandelde weg inslaan maar de ROI kan enorm zijn. Neem de volgende punten eens in overweging als je nog twijfelt over het inzetten van niet-verouderde marketingmiddelen:

  • Baat het niet, dan schaadt het niet: er zijn maar weinig marketingmiddelen die meer schade aandoen, dan dat ze rendement opleveren. In het ergste geval, blijft je rendement gelijk.
  • Het innovatie gehalte valt wel mee: de meeste angst om te innoveren zit tussen je oren. Het feit dat ik blog over dit soort dingen, betekend dat het al gedaan wordt. En met succes.
  • Nieuwe dingen zijn niet eng: sterker nog, ouderwetse dingen zijn eng. Het internet gaat snel, en jouw marketingtraject wordt er niet jonger op. Zonder vernieuwing loopt je traject binnen korte tijd tegen een muur op. Mocht je willen weten hoe dat voelt, bel dan even met de aandeelhouders van Neckermann. Die kunnen je er alles over vertellen.

En mocht je je er aan wagen: succes. Laat me weten hoe het gaat in de comments. Binnenkort komen er meer blogs over het presenteren en implementeren van nieuwe marketingmiddelen dus vergeet niet te volgen op Twitter of Facebook.

 

Laat een reactie achter