door Sabra Issa

Vorige week schreef ik een algemeen blog over de mobiele website. Stof die bijna droger is dan de Sahara zelf. Deze week gaan we daar verder op in. Want als je toch al halverwege de woestijn bent kun je maar beter doorlopen.

Mobiel vs responsive

Moet ik een mobiele website hebben? En wat is dat responsive gebeuren? Iedere webdesigner, programmeur en z’n moeder heeft er tegenwoordig een mening over; mobiele websites zorgen voor veel onderhoud. Responsive design ‘waait wel weer over’. En dan nog mijn buurvrouw die denkt dat ‘internet op een telefoon gevaarlijk is’. Kortom, het lijkt wel een voetbalwedstrijd. Ook ik heb een mening die ik schaamteloos ga delen met het internet.

Het grote verschil (of kleine beetjes maken een grote)

Ik ga geen heel verhaal te vertellen over de verschillen tussen een mobiele website en responsive design. Daarvoor vind ik zelfs het onderwerp te gortdroog. Dus heb ik een mooi lijstje gemaakt (hij is responsive!) met alles op een rijtje. Ik ga er ruimschoots vanuit dat ik dingen vergeten ben maar daar val ik niet over. Het internet staat al vol genoeg met waslijsten aan voor- en nadelen over dit onderwerp.

Mobiele website

  • Een aparte versie van je website. Eigenlijk heb je er dus twee.
  • Ontwikkeld voor smartphones (dus je tablet heeft er meestal maling aan)
  • Is meestal een uitgeklede versie van je website. Dus minder content.
  • Detecteert of jouw bezoeker op een smartphone zit. Zo ja, dan laadt het de mobiele versie. Die heeft een andere URL, bijvoorbeeld m.jouwmooiewebsite.nl

Responsive website

  • Past zich aan aan de schermresolutie en niet perse het apparaat.
  • Is geschikt voor meerdere apparaten. Dus ook je tablet. En je 30 inch beeldscherm.
  • Bevat altijd dezelfde content. Want ja, het is dezelfde website.
  • Diezelfde content is makkelijk te optimaliseren voor apparaten. Een mobiele navigatie bijvoorbeeld. Of een wat groter lettertype op kleine schermen.
  • Is het voorkeurskindje van meneer Google.

Het een of het ander

Leuk die verschillen, maar wanneer kies je nou voor het een of het ander? Mijn mening daarover is simpel: als het kan, ga voor responsive. Niet omdat ik geen zin heb om voor jou een mobiele website te maken. Maar omdat een responsive website voordelen heeft waar je nog heel lang plezier van gaat hebben.

Snel, sneller, snelst

Omdat je website goed moet laden op verschillende apparaten, moet je er automatisch voor zorgen dat het ding een snelle laadtijd heeft. Dat ‘dwingt’ je hipster webdesigner om een goed geoptimaliseerde website te ontwerpen. Want die hoge resolutie, scherm vullende achtergrond foto van de Taj Mahal staat wel tof. Maar je laadtijd schiet omhoog en daar is niemand blij mee. Niet op een desktop. En al helemaal niet op een 3G verbinding. (oh, hallo mobiele rekening)

Daar heb je Google weer

Google prefereert responsive websites. Niet om koppig te doen of jou te vertellen wat je moet doen. Maar omdat slimme mensen bij Google weten dat een goede responsive website fijner is voor je bezoekers.

En daar zijn je bezoekers ook nog

Ik heb een Samsung Note. Dat is zo’n pannenkoek die je tegen je oor houdt. Daar heb ik aardig wat geld voor neergeteld zodat ik ook tijdens een gesprek met een klant stiekem kan internetten. Ik wil je uitgeklede mobiele website niet zien. Ik wil ook je desktop versie niet zien. Ik wil al helemaal niet je webshop URL naar mezelf moeten appen, zodat ik thuis op m’n desktop eindelijk die schoenen kan bestellen. Het is 2015. Mag het?

Mobiel vs responsive

En..eh..wat kost dat?

Ik zal niet vervelend eindigen met een prijskaartje waar je bankrekening onderkoeld van raakt. Een responsive website kost geen klauwen met geld meer. Ik zal je de technische details besparen, maar de helft wordt je al voorgeschoteld door aardige mensen die dingen maken waar je als ontwikkelaar wat mee kan. Een responsive website gaat je uiteindelijk wel geld opleveren. Daar schreef Pim een blog over, mocht je nog even verder willen lezen. Als je wilt weten wat zo’n grapje in jouw geval gaat kosten, dan kan je Ramzi even bellen. Of mailen.

Volgende week schrijf ik verder over de mogelijkheden van een responsive design. Dat is leuk speelgoed dus wil je op de hoogte gehouden worden, volg ons dan op Facebook of Twitter.

Laat een reactie achter