door Pim Kuhbauch

Met de nieuwe wijzigingen in de nieuwe lay-out van de Google zoekresultaten is er sinds de update een stijging in de CPC’s te merken. Dit zijn de ‘cost per click’ of klikprijs voor zoekwoorden waarop je een advertentie wilt plaatsen. Er zijn verschillende aanleidingen voor deze stijgingen en hier moet natuurlijk op ingespeeld worden om een goede SEA strategie te behouden.

De grootste verandering is in het zogeheten ‘branded search’. Dit zijn zoektermen waarbij ook de merknaam van een bedrijf wordt meegenomen. Als mensen een product willen kopen van een bepaald merk wordt deze zoekopdracht vaker gebruikt. Door het verminderen van het aantal advertentie plekken is het behouden van de nummer 1 positie nu veel duurder geworden. Gemiddeld is er een 60% stijging voor deze positie en type zoekwoord.

Waarom stijgt de gemiddelde klikprijs?

De meest logische verklaring voor het stijgen van deze prijzen is dat de competitie op deze woorden gestegen is. Alleen is het bij ‘branded search’ minder logisch als concurrenten zich focussen op de merknaam van een ander. Zeker omdat Google het ‘hoofdmerk’ altijd hoger inschaalt.

Google heeft waarschijnlijk deze inschaling voor het hoofdmerk verlaagt. Zo kun je als kleiner bedrijf makkelijker concurreren met grote merken. Deze stijging van concurrentie wordt natuurlijk meegenomen in de klikprijzen. Tevens zullen bedrijven door de toegenomen concurrentie de klikprijzen ook hoger inschalen.

Om deze trend tegen te gaan is het zaak om meer uit je advertentie campagnes te halen. Dit vereist meer onderzoek en analyse om elke zoekwoord zo goed mogelijk te benaderen. Voor elk zoekwoord zal met stijgende prijzen een lagere bounce rate gehaald moeten worden. Door te onderzoeken naar welke doelgroep een zoekwoord leidt en hoe je ze het beste kan benaderen kan je de stijging van klikprijzen compenseren. Zo kun je het optimale resultaat halen uit de SEA strategie.

 

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter