door Pim Kuhbauch

Toen Google begon in de jaren 90, hadden de oprichters Larry Page en Sergey Brin al snel door dat ze een bepaalde indexatie moest geven aan websites. Op deze manier wilden ze websites die het best ingeschaald werden als eerste weergeven aan de zoeker. Als SEOer is het zaak websites zo optimaal mogelijk te laten indexeren. Hoe staat het er nu voor? Wat kunnen we verwachten voor SEO en de toekomst?

SEO Toekomst

De huidige staat van SEO

Vroeger kwam je met wat standaard zaken als relevante zoekwoorden en zorgen voor een groot aantal backlinks al een heel eind. Toch werd al snel duidelijk dat dit makkelijk te manipuleren was en dat zoekopdrachten vaak niet de beste opties weergeven.

Google vond dit ook een probleem en met de laatste update is er weer een nieuwe stap gezet naar betere resultaten.

In de huidige staat van SEO is het vooral de bedoeling om relevante content op je website te hebben. Dit houdt in dat veel pagina’s met elkaar in verbinding moeten staan die allerlei zaken belichten van een zoekopdracht.

Tevens gaat het niet meer om de kwantiteit van links maar om de kwaliteit. Er wordt door Google veel meer waarde gehecht aan je website als je op relevante websites wordt vermeld die als kwalitatief, betrouwbaar en relevant worden geacht.

Met de opkomst van social media is het inmiddels ook makkelijk te peilen welke website populair zijn en zijn er steeds meer middelen om na te gaan hoe deze website worden beoordeeld. Allemaal zaken die bijdragen aan het beter indexeren van websites.

De toekomst van SEO

Waar gaat het in de toekomst heen? Dat is de vraag die SEOers het meest bezighoudt. Uiteraard is het afwachten wat de prioriteit gaat krijgen met de nieuwste Google update. Hier is nog weinig over bekend maar wordt zeker behandeld in een blog als het zover is.

Toch is het wel duidelijk welke kant Google op wilt met het indexeren van pagina’s. Relevantie en kwaliteit zal steeds belangrijker worden dus de focus zal hier steeds meer op gaan liggen. Er is al een begin gemaakt met het doorvoeren van ‘penaltys’ geven aan websites die denken dat ze op de oude manier nog steeds kunnen slagen.

Het zal in de toekomst dus veel minder een traject worden van backlinks en ‘tags’, maar van ‘quality content’. Dit zorgt zal zorgen voor meer shares, likes, tweets, reviews etc. Allerlei zaken waarbij de gebruiker het laatste woord heeft en de website naar geindexeerd wordt.

Als SEOer de taak om mee te groeien en de regels en kennis van goeie content begrijpen. Ook de verschillende platformen die hierbij helpen moeten goed worden geanalyseerd en onderhouden worden.

Wat zijn de consequenties?

Het is gelukkig niet zo de SEOers massaal werkloos omdat zaken anders aangepakt moeten worden. Wel is het zaak om altijd te blijven leren en flexibel te zijn in je aanpak. Stug door blijven gaan met je aanpak omdat het vroeger zo goed werkt zal je niet ver brengen.

Aangezien het internet continu onderhevig is aan veranderingen en trends op andere vlakken, moet je aanpak aan je website ook op deze manier worden aangepakt. Zo blijf je bij met de ontwikkelingen en zal je nooit last hebben van eventuele veranderingen.

Lees meer in het volgende blog over dit onderwerp over toekomstige toepassingen die op website toegepast gaan worden!

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter