door Pim Kuhbauch

Met 2017 een paar weken onderweg, is het interessant om te zien welke SEO trends niet te missen zijn dit jaar. Vorig jaar heb ik ook de trends behandeld in dit blog. Het is leuk om te zien dat de te verwachten trends zich in 2016 ook daadwerkelijk hebben doorgezet. Voor 2017 zullen deze trends nog steeds doorzetten, natuurlijk zijn er ook weer nieuwe ontwikkelingen in markt om als SEOer op te richten.

seo trends 2017

Voice search

De groei van voice search is in 2016 naar 20 procent van de zoekopdrachten gestegen, iets wat ik ook niet zo hoog in had kunnen schatten. De verwachting is dat in 2020 de 50 procent grens gehaald gaat worden. Dit heeft natuurlijk veel implicaties voor websites en het gebruik van zoekmachines. Omdat gesproken zoekopdrachten vaak erg lang en specifiek zijn, moeten website en de content hierop worden geoptimaliseerd.

Verschuiving van social media naar messaging platformen

Steeds meer mensen gebruiken diensten van social media platformen om mee te chatten. Een goed voorbeeld hiervan is Facebook Messenger. Dit is één van de redenen waarom er een nog grotere stijging te verwachten is in het gebruik van deze platformen. Ook chatbots en digitale assistenten op websites zullen bij deze ontwikkeling worden meegenomen.

Mobile first

Het aantal zoekopdrachten heeft vorig jaar geleden al de grens van 50 procent doorbroken. Het was dus ook een kwestie van tijd dat Google hier ook het indexeren van websites naar ging aanpassen. Met de mobile first index zal Google de voorkeur geven aan de mobiele versie van de website. In 2017 is een mobiel vriendelijke website niet zomaar een onderdeel, maar een harde eis.

Andere platformen als zoekmachine

Google is voor nog steeds de meest populaire zoekmachine. Toch worden platformen als YouTube, Amazon, of de App Store steeds meer gebruikt voor concrete zaken. Omdat dat gebruikers steeds handiger worden met het vinden van de juiste informatie, begint het zoekavontuur vaak niet meer bij Google. Als je een bepaald product zoekt, zal je sneller naar betrouwbare webshops als Bol.com gaan, zeker als je daar regelmatig producten koopt.

Voor de SEO wereld is het noodzaak om steeds beter in te schatten welke zoekintentie gebruikers hebben en welke platform hoogstwaarschijnlijk gebruikt wordt. Hierdoor het alleen maar focussen op Google geen goed idee meer, je mist te veel andere mogelijkheden om gebruikers aan de juiste informatie te helpen. Het diversificeren van je content aanbod zal hierbij erg helpen.

Data segmentatie

Door de jaren heen is Google steeds meer informatie gaan geven op de zoekpagina. Waar er vroeger alleen tekst en advertenties te zien waren, zijn er nu plaatjes, videos en andere nuttige informatie te zien. Om Google hierbij een handje te helpen, kun je gebruik maken van gestructureerde data om aan te geven elke content wordt weergegeven.

Door steeds meer gebruik te maken van direct answer boxes, rich snippets en knowledge graphs, kun je via Google je content beter weergeven. Het schrijven en aanbieden van de juiste, relevante content is hierdoor nog belangrijker. Omdat Google deze content bovenaan de normale zoekresultaten gaat zetten, is de waarde van deze positie erg hoog. Reden om als SEOer dit met beide handen aan te grijpen.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.