door Pim Kuhbauch

Websites die vaak het meeste baat hebben bij SEO zijn e-commerce websites. Niet alleen het vergroten van bezoekers is dan belangrijk, maar zeker conversie is dan van extra groot belang. Omdat SEO elk jaar weer veranderd moet er op regelmatige basis worden gewerkt worden aan het optimaliseren van websites. In dit blog leg ik een paar SEO trends in de e-commerce uit.

  • Online tools worden steeds noodzakelijker

Waar er voorheen alles handmatig moest worden ingesteld zijn er nu talloze online tools beschikbaar. Dit heeft vooral als voordeel dat het veel minder tijd kost om een website te optimaliseren. Voor bijvoorbeeld WordPress websites is de yoast SEO plugin 1 van de meest gangbare.

Door het grote aanbod van zulke tools is het soms lastig een keuze maken. Tevens wil je nog steeds de uiteindelijke zeggenschap hebben op het optimalisatie traject. Voor de best mogelijke resultaten is het gebruiken van online tools en handmatige optimalisatie tegelijk de beste keus. Een tool die alles in 1x goed kan is nog niet uitgevonden.

  • Uitgebreide informatie is cruciaal

Vooral voor e-commerce websites kan er veel verbeterd worden aan de product pagina’s van artikelen. Vaak werd er een klein beetje informatie gegeven, een paar foto’s en wat klanten reviews. Om als website online zo goed mogelijk vindbaar te zijn is het uitbreiden van deze informatie een must geworden.

Uitgebreide informatie zorgt voor meer relevantie bij zoekopdrachten en je differentieert je meer van je concurrenten. Kijk wel uit voor de valkuil dat je niet teveel van je hoofdonderwerp afwijkt om maar veel content te schrijven. Wees creatief maar relevant.

  • Sharability

Hoewel social media al een tijd populair is voor de gebruiken is het voor online marketeer ook een steeds grotere return on investment. Het beschikbaar maken van share mogelijkheden op de website is een must om engagement te creëren bij je klanten.

Zeker met Facebook, SnapChat en Instagram is het gemakkelijk een foto, filmpje of reactie te maken of schrijven. Hier is het ook zaak zo creatief om te gaan met je verkoop proces. Stuur iets leuks mee bij de verzending, reageer op reviews en reacties etc.

  • Video is key

Vooral voor mobiele apparaten is er steeds meer en sneller internet beschikbaar. Dit verhoogt de vraag naar videos en het kunnen delen hiervan. Filmpjes hebben de grootste kans op het ‘viral’ gaan op internet. Met een filmpje van 10 seconden kun je tegenwoordig de hele wereld bereiken. Video content op product pagina’s gaat steeds meer een must worden. Hoe eerder je als e-commerce bedrijf je ermee begint, hoe beter.

  • Lokale zoekresultaten worden steeds belangrijker

Lokale zoekresultaten verschijnen steeds prominenter in Google. Als bedrijf kun je door lokaal actief te zijn een doelgroep bereiken die wellicht veel meer betrokken zijn. Zo kun je je ook weer differentiëren van je concurrenten. Andere bedrijven zullen door de laagdrempeligheid van lokale SEO er ook snel mee bezig zijn. Geen reden dus om achter te blijven.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter