door Pim Kuhbauch

2015 ligt bijna achter ons. 2016 staat alweer voor de deur. Er is binnen SEO veel gebeurd met uiteraard de langverwachte Mobilegeddon update, de verbetering van lokale zoekwoorden rankings en verbeteringen aan het content algoritme van Google. Met het oog op 2016 bespreek ik hier enkele SEO trends die te verwachten zijn.

SEO Trends 2016

Video content zal steeds belangrijker worden.

Hoewel geschreven content nog steeds het belangrijkste onderdeel voor websites. Uiteraard is het van belang om zo divers mogelijk te blijven en met tekst alleen kom je er niet. De populariteit van Vine en Snapchat zorgen ervoor de kleine videos veel gebruikt worden. Google heeft deze trend ook al geconstateerd en heeft video advertenties al weergegeven in de zoekresultaten. Vooral voor het bereiken van je doelgroep zal een regelmatige video update wonderen gaan doen voor de zoekresultaten.

Mobiele optimalisatie wordt belangrijker dan desktop optimalisatie.

Zoals in mijn blog over mobilegeddon is aangegeven heeft het mobile zoekverkeer desktopverkeer in 2015 ingehaald. Iets wat zich nog wel even zal doorzetten. Om met deze trend mee te gaan zal het in 2016 nog noodzakelijker worden om mobiele optimalisatie toe te passen. Door het grote aanbod aan mobiele apparaten is het niet meer weg te denken om een mobiel geoptimaliseerde website te hebben.

Social media content wordt sneller geïndexeerd.

Google heeft al afspraken gemaakt met Facebook en Twitter om posts en tweets weer te gaan geven in de zoekresultaten. De waarde van social media content wordt op deze manier veel groter zolang het relevant en waardevol is. Hierdoor zal er een grotere interactie zijn tussen website en social media kanalen.

Linken naar Apps.

Google indexeerd apps al een tijdje. Door de shift naar mobiel zoekverkeer is het logisch dat apps hier gevonden moeten worden. Door de stijgende populariteit van apps en de functionaliteiten zullen links naar apps of locaties binnen een app steeds belangrijker worden. Uiteindelijk hetzelfde prinicipe als nu met website gebeurd. Ook zal app optimalisatie een steeds grotere rol krijgen in dit geheel. Het is dan ook aan te raden om je bedrijf of product ook op apps beschikbaar te maken.

Lokaal zoekverkeer wordt steeds meer lokaal.

Lokale zoekresultaten worden steeds gerichter door het gebruik van lokalisatie van de zoekopdrachten. Denk bijvoorbeeld aan het zoeken naar een restaurant op je mobiele telefoon. Met de komst van bijvoorbeeld een Apple Watch hebben deze mobiele mogelijkheden steeds meer behoefte aan betere lokalisatie. Het zal niet meer gaan om stad of gemeente maar om straat of wijk. Dit allemaal ten behoeven van de gebruiker die echt lokale zoekresultaten nodig heeft. Rankings zullen zich hier dan ook naar moeten gaan schikken.

Door de immer veranderende natuur van SEO zullen er altijd zaken veranderen. SEO trends van nu kunnen tegenovergesteld werken binnen een jaar. Het blijft daarom ook in 2016 zaak om goed op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen en ik zal ook in 2016 hierover blijven bloggen.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter