door Pim Kuhbauch

Alle rook van ‘Mobilegeddon’ is weer opgeklaard na vorige week. Ik vind het interessant om wat dieper op de impact in te gaan. Hoe ziet het gebruik van mobiel zoekverkeer er uit? Gaat mobiel verkeer, niet-mobiel verkeer inhalen?

Aan de hand van statistieken wil ik aangeven waar mobiele telefoons zich nu bevinden en wat de trends zijn. Waarom zijn mobiele telefoons zo belangrijk voor conversie?

  • Meer mensen op aarde hebben een smartphone dan een tandenborstel
  • 4 van de 5 consumenten doet aankopen met een smartphone
  • 70% van mobiele zoekopdrachten zorgen voor een actie binnen een uur

Mobiele verkoop statistieken

Om deze cijfers in perspectief te plaatsen kijken we naar het aantal mensen waar het daadwerkelijk om gaat. Geschat wordt dat in 2015 het aantal mensen dat zoekt via een computer, groeit van 1.4 miljard naar 1.6 miljard. Nog opvallender; online zoekverkeer stijgt van 800 miljoen naar 1.9 miljard.

Uiteraard zijn deze cijfers niet zomaar ontstaan. Ze horen bij een trend die zich al een aantal jaar afspeelt. Met de grote stijging van smartphone gebruikers, is het zoekverkeer meegegroeid. De volgende grafiek maakt het duidelijk: in 2016 levert het mobiele zoekverkeer meer zoekopdrachten dan via desktop computers.

Zoekopdrachten per toestel

Met de stijgende groei, zal het belang van mobiel zoekverkeer en gebruik uiteraard ook toenemen. Dit zal zijn weerslag zal hebben op bedrijven. Is Mobilegeddon echt zo ingrijpend? Wat kunnen bedrijven hier aan doen? Welke bedrijven zullen hier het meest last van hebben? Allemaal vragen die beantwoord gaan worden in mijn volgende blog.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

2 reacties op “De statistieken over ‘Mobilegeddon’: wat is opvallend?

  1. Pingback: De gevolgen van Mobilegeddon | Blue Leopard

  2. Pingback: Responsive design vs mobiele website | Blue Leopard

Laat een reactie achter