door Pim Kuhbauch

In dit blog heb ik een introductie gegeven voor SEA. Wat voor meerwaarde heeft het voor bedrijven en hoe kunnen wij u hiermee helpen? Nog interessanter is om een goede strategie te formuleren die veel nut heeft bij het gebruiken van SEA. Zeker voor bedrijven zonder enorme budgetten is het van grote meerwaarde zoveel mogelijk uit je budget te halen. Ik geef hier een paar zaken aan waar op gefocust moet worden om een goede strategie voor SEA op te stellen.

strategie voor sea

Google AdWords

Bij ‘’pay-per-click’ advertenties draait het vooral om het ‘kopen’ van marktaandeel. Je wilt met jouw advertenties zoveel mogelijk mensen naar je site trekken. Toch is het aantrekken van zoekverkeer alleen niet voldoende. Het einddoel blijft toch altijd hoeveel verkopen of deals je uit het SEA budget haalt.

Iets wat vaak voorkomt binnen SEA campagnes is zoekwoorden inflatie. Dat betekent dat je zoveel mogelijk zoekwoorden binnen een campagne wilt hebben, zonder dat je weet of deze zoekterm daadwerkelijk meerwaarde heeft. Aangezien een SEA campagne werkt met een budget is het zonde om dit te besteden aan advertenties waar je geen conversie uit haalt.

Uit veel onderzoeken blijkt dat slechts een select gezelschap van de zoekwoorden een groot deel van de conversie binnen haalt. Bij een beperkt budget zijn dit dus de woorden waar je zoveel mogelijk aan wilt besteden.

Meten is weten

Bij huidige campagnes is vrij makkelijk na te gaan welke zoekwoorden het best presteren. Google AdWords geeft bijvoorbeeld een keyword report waarbij je zelf kan aangeven wat een acceptabele conversie is (winstgevend!). Zo kun je dus direct zien met welke zoekwoorden je verder wilt gaan en welke niets opleveren.

Voor het opstarten van een nieuwe campagne is er een gedegen zoekwoorden onderzoek nodig om een indicatie te krijgen van de zoekopties. Tevens is het van groot belang om in de eerste paar maanden goed bij te houden welke woorden goed presteren en welke achterblijven. Zo blijf je continu werken aan het maken van een optimale campagne.

Nadat er genoeg data is om een goed beeld te krijgen is het vrij eenvoudig. Stop met het spenderen van geld aan zoekwoorden die geen conversie opleveren. Bij een gemiddelde SEA campagne levert 12% van de zoekwoorden, 100% van de conversies op. Ik hoef dus niet uit te leggen waarom geld uitgeven aan de overige 88% een slechte zaak is.

Het ‘geheim’ van een succesvolle SEA campagne ligt dus niet aan het vinden van zoveel mogelijk goede zoekwoorden. Maar om de juiste zoekwoorden zoveel mogelijk budget te geven. Uiteraard moet er altijd ruimte zijn voor het zoeken naar een nieuw zoekwoord dat ook conversie oplevert en dit uit te testen. Wees alleen verstandig hoeveel budget je hier aan wilt uitgeven.

Toekomst van SEA

De toekomst van SEA

Google zit zelf natuurlijk ook niet stil wat betreft de ontwikkelingen van online advertenties. De toekomst van SEA is in dit blog uiteengezet. Op het jaarlijkse Google Performance Summit zijn de belangrijkste zaken besproken. De grootste verandering is de vorm van de online advertenties. Er is meer ruimte voor advertentie teksten en qua data analyse kun je op meer inzichten komen.

Vooral qua doelgroep targeting en advertentie boodschap kunnen er nu nog betere keuzes worden gemaakt om de juiste mensen te bereiken en overtuigen. Zeker gezien het meten is weten principe heeft SEA nu nog meer mogelijkheden tot optimalisatie. Een strategie voor SEA dient altijd mee te lopen met de nieuwe ontwikkelingen.