door Pim Kuhbauch

In mijn vorige blog heb ik een aantal voordelen van Google+ uitgelegd en hoe dit voor de lokale ondernemer nuttig kan zijn. Vooral de vermelding in Google Maps en dus ook in bijbehorende zoekresultaten is erg interessant om lokaal in de aandacht te komen. Er liggen voor bedrijven veel kansen door te richten op de lokale markt en hier ook een bepaalde strategie voor te ontwikkelen. Dit zorgt ervoor om beter lokaal vindbaar te zijn. In dit blog zet ik een paar tips op een rijtje.

illustratie locatie google-02

Lokale content.

Een goede manier om lokaal relevant te worden is door te richten op lokale content. Zeker voor een bedrijf wat op 1 locatie is gevestigd is het makkelijk om lokale indicatoren te gebruiken. Zo wordt direct aan de klant gecommuniceerd dat je in zijn of haar werk of woongebied zit. Dit versnelt de gang van de klant naar het bedrijf.

Omdat Google veel waarde hecht aan unieke en relevantie content is het verstandig hier een strategie voor te bepalen. Als lokale ondernemer ben je vaak goed op de hoogte van de ontwikkelingen en nieuws in en rondom de stad. Door hier aandacht aan te besteden bij het schrijven van content worden klanten sneller overtuigd. Dit is tevens ook uitstekend om te delen via social media.

Denk hierbij aan een catering bedrijf dat een groot feest of evenement in de stad ondersteunt. Een schilder die een bekend bouwwerk in de stad op gaat knappen of een rijschool die bekende verkeerslocaties voor u uitlegt. Op deze manier toont u ook direct uw betrokkenheid in uw afzetgebied.

Meerdere locaties.

Uiteraard zijn er ook bedrijven die vestigingen hebben op meerdere locaties. Voor deze bedrijven is dezelfde strategie toe te passen. Echter moet er wel per locatie unieke content worden gecreëerd. Simpelweg dezelfde tekst gebruiken en de locatie aanpassen wordt gezien als duplicate content en is niet toegestaan.

Via Google Mijn Bedrijf is het mogelijk om elke locatie toe te voegen en dit speciaal in te richten voor lokale resultaten. Een handige tip is om de link naar uw homepagina direct op lokale content te laten landen. Ze hebben bezoeker direct de goeie pagina en bijbehorende informatie.

Focus punten.

Afhankelijk van uw verzorgingsgebied kan het maken en bijhouden van lokale content erg veel tijd kosten. Het is daarom belangrijk om vooraf in te schatten hoeveel tijd u hieraan wilt en kunt besteden. Een simpele methode om toe te passen is om van buiten naar binnen te werken. Stel u heeft vestigingen door heel Zuid-Holland is het verstandig eerst de grootste steden te pakken. Van daaruit kunt u dan steeds kleinere plaatsten meenemen in uw lokale content.

Omdat klanten steeds gerichter zoeken is het hebben van lokale relevantie steeds belangrijker. Door het gebruik te maken van verschillende lokale indicatoren geeft u bezoekers direct de juiste informatie mee. Hoe minder twijfel de bezoeker heeft, hoe meer kans u heeft dat u ook daadwerkelijk een product of dienst kan aanbieden.

Wilt u weten of uw bedrijf lokaal vindbaar kan zijn? Lees dan meer over ons instapproduct en maak kennis met de vele mogelijkheden die het biedt.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter