door Pim Kuhbauch

Nu 2015 ten einde loopt is het als SEO’er altijd interessant om te zien welke zoekopdrachten het meest werden uitgevoerd in Nederland. Vaak zijn het wel zaken die overal in het nieuws zijn geweest. Toch zitten er altijd opvallende dingen tussen die leuk zijn om te vermelden. Wat waren de trends van 2015?

SEO Trends

In 2015 zijn de zoekopdrachten in Nederland weer erg divers. Van televisieprogramma’s als Boer zoekt Vrouw tot de aanslag in Parijs. De opvallende nummer 1 is iets waar ikzelf dan nog nooit van gehoord heb. Na grondig onderzoek is het ook niet een erg gemis. Google gaat wel uit van trends, dus het zijn vaak zaken die relatief de grootste populariteit stijging hebben genoten.

Top trending zoekopdrachten

  1. agar.io
  2. Boer zoekt Vrouw
  3. Joost Zwagerman
  4. Mijn belastingdienst
  5. Charlie Hebdo
  6. Parijs
  7. Adele
  8. Sail Amsterdam
  9. Carnaval 2015
  10. Trijntje Oosterhuis

Opvallend is wel dat Nederland het redelijk lokaal houdt met de zoekopdrachten. De nummer 1 van de lijst is blijkbaar een spelletje wat je direct in je browser kan spelen. Dat is dus waar al die kantoor mensen zich dagelijks mee bezig houden.

Lijsten die ikzelf interessant vind om in te zien zijn de zogenaamde ‘hoe werkt’ en ‘wat is’ lijsten. Wat willen de mensen vooral leren of wat begrijpen mensen niet helemaal in 2015? Blijkbaar heeft Snapchat een nieuwe update gehad die mensen niet helemaal begrepen en staat dan ook bovenaan in de lijst van ‘hoe werkt’.

Top trending zoekopdrachten ‘hoe werkt’

  1. Hoe werkt de nieuwe snapchat
  2. Hoe werkt chromecast
  3. Hoe werkt windows 10
  4. Hoe werkt twitter hashtag
  5. Hoe werkt een selfie stick
  6. Hoe werkt een wifi extender
  7. Hoe werkt een zonnepaneel
  8. Hoe werkt de rabo scanner
  9. Hoe werkt bijtelling
  10. Hoe werkt bitcoin

Opvallend is dat de meeste zaken toch vooral met het gebruik van computers en internet te maken heeft. Doordat mensen hier vaak te maken hebben met updates en upgrades, hebben mensen blijkbaar vaak moeite om alles gelijk onder de knie te krijgen.

De laatste lijst is de ‘wat is’ lijst. Als nieuwsgierige Nederlanders willen we natuurlijk wel bij leren waar het kan. Dit levert wel een hele diverse lijst op aan weetjes en informatie. Ook dit jaar zijn we weer bijgeschoold in natuurlijke verschijnselen, materiële zaken en trends op internet.

Top trending zoekopdrachten ‘wat is’

  1. Wat is een kapitaalverzekering
  2. Wat is glamping
  3. Wat is bewerkt vlees
  4. Wat is een vlogger
  5. Wat is mijn dak waard
  6. Wat is een transgender
  7. Wat is zeevonk
  8. Wat is intersekse
  9. Wat is schurft
  10. Wat is een tatami

Opvallende nummer 1 van deze lijst is de kapitaalverzekering. Mensen die een eigen huis willen kopen of reeds hebben zijn hier vooral mee bezig geweest. Google heeft zelf nog een mooie compilatie gemaakt van het jaar 2015.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.